Fysik

Impulsbevarelse

16. april 2015 af MalcoP (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej! Jeg lavede for et stykke tid siden et indlæg hvor jeg spurgte efter hjælp om impulsbevarelse men kom desværre til at skrive noget forkert, så nu prøver jeg lige igen.

Vi lavede et forsøg hvor vi skød på en klods der hang fra et ballistisk pendul med et luftgevær. Vi havde dette at arbejde med:


Massen af klodsen
Massen af projektilet
Højden på klodsen efter beskydning

Af dette skulle jeg finde hastigheden på projektilet, men jeg er ikke sikker på hvilke formler jeg skal bruge, så derfor spørger jeg om hjælp! 

Tak på forhånd! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. april 2015 af peter lind

Impulsbevarelse. m*v = (m+M)*V  m massen af projektilet, M masse af klodsen, v hastighed af projektilet og V hastighed af klods med projeltilet lige efter at klodsen er ramt

Energibevarelse efter at klodsen er ramt

½(m+M)*V2 = (M+m)*g*h


Svar #2
16. april 2015 af MalcoP (Slettet)

#1

Impulsbevarelse. m*v = (m+M)*V  m massen af projektilet, M masse af klodsen, v hastighed af projektilet og V hastighed af klods med projeltilet lige efter at klodsen er ramt

Energibevarelse efter at klodsen er ramt

½(m+M)*V2 = (M+m)*g*h

Jeg har nok helt sikkert misforstået det, men hvordan er det muligt at bruge den når jeg hverken har farten på projektilet eller farten på projektilet + klodsen efter beskydningen? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. april 2015 af peter lind

Se på energibevarelsen. Når du kender højden kan du finde farten af klods+projektil lige efter at klodsen er ramt.

Når du har fundet V kan du af impulsbevarelsen finde hastigheden af projektilet


Svar #4
16. april 2015 af MalcoP (Slettet)

#3

Se på energibevarelsen. Når du kender højden kan du finde farten af klods+projektil lige efter at klodsen er ramt.

Når du har fundet V kan du af impulsbevarelsen finde hastigheden af projektilet

Tusind tak for din hjælp, nu forstår jeg det!


Skriv et svar til: Impulsbevarelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.