Biologi

Salt i menneskets tjeneste

16. april 2015 af NanngaK (Slettet) - Niveau: B-niveau
Hej jeg laver en evalueringsopgaven i tværagligt naturvidenskab. Som jeg skal skriv om salt i menneskets tjeneste. er der nogen der kan hjælp mig hvad jeg kan skrev om i biologi?

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. april 2015 af Casabon

"Salt i menneskets tjeneste" kan umiddelbart fortolkes på forskellige måder. Enten kan du skrive om nogle af de mange funktioner ioner fra salte, især Na+ og Cl-, har inde i vores krop. Du kan eksempelvis skrive om opretholdelsen af den osmotiske balance, eller om membranpotentialer af forskellig type, fx nervesignaler.

Alternativt kan du skrive om, hvordan mennesket rent historisk har benyttet salt, eksempelvis til konservering af madvarer. I den forbindelse er den biologiske del salt effekt på mikroorganismer (osmose). 


Svar #2
17. april 2015 af NanngaK (Slettet)

tusind tak for svaret Casabon, jeg var ellers tænk på at osmose er mere til vand?

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. april 2015 af Casabon

Osmose er et fint emne når vi snakker om salte i biologi. Der er to komponenter i osmose - vand og osmolytter. Saltionerne fungerer som osmolytter. Det betyder at hvis saltkoncentrationen er højere på den ene side af cellen end på den anden, vil vand diffundere over cellemembranen for at forsøge at udligne det osmotiske tryk. 

Når du fx hælder salt på en bakterie, vil vand inde i bakterien begynde at diffundere ud af bakterien, medmindre bakterien kan genoprette saltbalancen og dermed det osmotiske tryk. Hvis de ikke kan genoprette balancen dør bakterien, fordi den simpelthen udtørrer. 

Cellerne har det samme problem som bakterierne. Hvis de ikke kan opretholde det osmotiske tryk på et fornuftigt niveau vil de også dø. Enten fordi de svulmer op og sprænges eller fordi udtørrer afhængig af om der er for mange osmolytter inde i cellen eller uden for cellen. (Derfor det gør ondt at gnide salt i såret ;) )

I kroppen er der masser af snakke om, når vi taler om reguleringen af det osmotiske tryk, lige fra de inviduelle cellers ionpumper til nyrernes regulering af vand- og saltudskillelse.


Svar #4
17. april 2015 af NanngaK (Slettet)

tusind tak for svaret :)

Skriv et svar til: Salt i menneskets tjeneste

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.