Kemi

Ozon og iodforbindelser, Kviksølv i fisk

17. april 2015 af Tendies (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej.
I opgave 3 spørgsmål b) kan jeg ikke finde ΔG\DeltaG\Theta for HIO i min fysik kemi databog. Hvad skal jeg kigge under?
Og når jeg har fundet ΔG\DeltaG\Theta skal jeg bruge tallet til spørgsmål c) hvilket jeg er lidt usikker på hvordan man regner. Hvilken formel bruger man? Jeg har set nogle svar på dette spørgsmål, men de ser forvirrende ud.

Så kunne det også være dejligt hvis jeg kunne få hjælp til opgave 4 spørgsmål d) og e).
I d) kan jeg se at der er blevet fortyndet noget som jeg skal tage højde for.
I e) er jeg helt væk...

Håber I kan hjælpe!


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. april 2015 af Soeffi

Fra opgave 3) sidste to delopgaver i pdf:

I den lukkede beholder reagerer ozongas med iodid i den vandige opløsning. Først dannes hypoiodsyrling,

    I- (aq) + O3 (g) + H2O(l) = HIO(aq) + O2 (g) + OH- (aq)          (I)

Forskerne regner med, at denne reaktion er den væsentligste kilde til ozonnedbrydning over oceanerne. Det dannede hypoiodsyrling reagerer videre med iodid og danner diiod, idet der indstiller sig en ligevægt

    HIO(aq) + I - (aq) = I2 (aq) + OH- (aq)         (II)

Antagelig vil både diiod og hypoiodsyrling medvirke til yderligere ozonnedbrydning. Det har længe været kendt, at diiod kan afgives fra havoverfladen til atmosfæren, mens afgivelsen af hypoiodsyrling til atmosfæren ikke tidligere er blevet undersøgt. Hvor store mængder af diiod og hypoiodsyrling, der afgives til atmosfæren, afhænger blandt andet af forholdet mellem koncentrationerne af de to stoffer i vandet.

Gº for hypoiodsyrling i vandig opløsning er lig med –99,2 kJ/mol ved 25 °C.

    b) Beregn ΔGº for reaktion II ved 25 °C

Ved ligevægt er den aktuelle koncentration af iodid lig med 1,0· 10-5 M ved pufferopløsningens pH (fundet i delopgave a) og ved temperaturen 25 ºC.

    c) Beregn forholdet mellem koncentrationerne af diiod og hypoiodsyrling ved ligevægt.

Angående b): her mangler du nogle Gº værdier.

Angående c): her skal du nok finde K ud fra ΔGº og bruge den til at finde forholdet. 


Svar #2
18. april 2015 af Tendies (Slettet)

Omg. G\Theta Står der allerede -.-'
Hmm hvad med I c)? Hvilken formel bruger jeg der?


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. april 2015 af Soeffi

b) Du skal finde ΔGº = sum(Gfº produkter) - sum(Gfº reaktanter).

c) Du skal bruge ΔGº = -RTln(K)


Svar #4
19. april 2015 af Tendies (Slettet)

Har lavet dem. Ellers tusind tak for hjælpen.


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. oktober 2015 af julielorentsen (Slettet)

Nogen der har udregningerne for 4 d?

og svaret til 4 e


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. oktober 2015 af Soeffi


Skriv et svar til: Ozon og iodforbindelser, Kviksølv i fisk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.