Dansk

Afgangsprøve 9. Klasse + fordybelsesområde

18. april 2015 af cill3mus (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej, jeg skal til afgangsprøve lige om lidt, men hvordan foregår det egentlig? Altså hvor lang tid skal man snakke og hvor mange ord skal man læse op?
Har i nogle gode råd til at gøre censor glad?

Jeg har trukket "Mennesker og relationer", som fordybelsesområde, har i nogle gode ideer?
Jeg tænker selv at analysere en lille del af "Stille hjerte"?

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. april 2015 af Valdemarwn (Slettet)

Vores lærer har sagt til os, at ens eget oplæg gerne skulle vare omkring de 13 minutter. Hun anbefalede også at oplæsningsstykket var på omkring 5-8 linjer, og at man kunne fortælle noget mere ud fra det, så man kunne trække det med ind i sin præsentation.. men har i slet ikke gennemgået alt dette med jeres dansk-lærer?
Mht til det med censoren, så jo dybere man prøver at fortolke teksten, jo gladere bliver censoren. Ligemeget hvor åndssvagt det man siger måske lyder, eller det ikke reelt er det man mener, hvis man bare kan bakke det op med nogle eksempler fra teksten, så er du godt på vej :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
18. april 2015 af Valdemarwn (Slettet)

Digtet "de evige tre" af Tove Ditlevsen er et nemt digt at analysere og snakke ud fra, men jeg ved ikke om den har nok "kød" på, til at skulle fortolke.

Svar #3
21. april 2015 af cill3mus (Slettet)

Hvad kan jeg perspektivere filmen til???

Skriv et svar til: Afgangsprøve 9. Klasse + fordybelsesområde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.