Kemi

Oxidation af halogenider

20. april 2015 af chiqqa (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej allesammen 

I et forsøg skal jeg finde ud af om Fe3+ er i stand til at oxidere henholdsvis Br-, I- eller Cl- 

Jeg ved, at Fe3+ opløsningen har en tissegul farve nærmes orange, så snart jeg hælder den ned i Br- opløsningen får jeg to faser med forskellige farver. En hvid væske i toppen og en gul i bunden. Hvordan ved jeg så, at der er sket en oxidation :-) er det når der er kommet farve ændring :-)? Jeg kan godt finde ud af at opskrive redoxligningen og afstemme den, og man vil se, at der dannes Br2 og Mn2+, men hvad sker der for det tofasesystem, hvorfor dannes det? 

Har det noget at gøre med polaritete og densiteten :-) Håber en rar sjæl gider at hjælpe 


Svar #1
20. april 2015 af chiqqa (Slettet)

:_) ?


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. april 2015 af Soeffi

Jeg går ud fra, at du har en vandig fase nederst og en organisk øverst - begge klare til at begynde med?! 

Til dette tilsættes Fe3+ tillige med Br- og Cl-. Disse stoffer er på ionform og opløses derfor lettest i den vandige fase, som farves, mens den organiske fase forbliver klar?!

Når Br- og Cl- oxyderes, bliver de til Br2 og Cl2, som er upolære og derfor letopløselige i den organiske fase. Der sker derfor en farvningen af den organiske fase, som bruges til at påvise dannelse af Br2 og Cl2 og dermed oxidering af Br- og Cl-?!


Skriv et svar til: Oxidation af halogenider

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.