Fysik

Længden af en rille på en 78 vinylplade

21. april 2015 af olehasselbalch (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hvordan beregner jeg den samlede ca længde fra start til slut på en 78 omdrejnings vinylplade. Jeg skal have taget et samlet rillebilled af indholdet. Har tænkt mig at belyse rillestedet med lys og samle det op via en lysleder med en fotocelle i den anden ende.. Hvilken bølgelængde er den bedste? Findes der et svar ville dette også gælde en 45 omdrejning samt en longplaying vinyl.

Venligst Ole Hasselbalch

Vibeskrænten 9

DK-2750 Ballerup


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april 2015 af Andersen11 (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. april 2015 af hesch (Slettet)

Sæt pladen på, afspil ved 78rpm og mål tiden den kan spille. Mål indre og ydre afspilningsradius (r, R).

Har du ikke en 78rpm afspiller, men en 331/3rpm afspiller, kan sidstnævnte anvendes. Det tager lidt længere tid, men fremhæver bassen.

Ud fra målt tid, kan antal afspilningsomdrejninger beregnes (men du kan jo også sidde og tælle visuelt).

Formel:  Længde = ½*(r+R)*2π*N,  ½*(r+R)=middelafspilningsradius, N=antal omdrejninger.

Hvad angår LP-pladen er dette jo et større projekt at gå igang med: Spilletiden er noget længere. Hint: Afspil den ved 78rpm, så går det lidt hurtigere, og kun hundene kan høre hvad der spilles.


Svar #3
21. april 2015 af olehasselbalch (Slettet)

Tak for spændende svar. Ja så er det bare med at gå i gang med beregningerne

Ole


Skriv et svar til: Længden af en rille på en 78 vinylplade

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.