Kemi

Afstemning af redoxreaktioner

21. april 2015 af RasmusEu (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej SP.

Jeg er ved at lave et eksempel angående afstemning af redoxreaktioner, men jeg får 7 O'er på venstre side og 10 O'er på højre. Kan i finde min fejl under processen?

Billed vedhæftet.


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april 2015 af mathon

                          +2                 +6                         +3                  +3
                           Fe2+ (aq)   +   Cr2O72- (aq)   \rightarrow   Fe3+ (aq)   +   Cr3+ (aq)

.
         op   ned   antal   antal
Fe      1               3         6
Cr             3        1         2            da der minimum er 2 Cr

.
afstemning af op- og ned gange:

                           6 Fe2+ (aq)   +   Cr2O72- (aq)   \rightarrow   6 Fe3+ (aq)   +   2 Cr3+ (aq)

afstemning af ladning:

                           6 Fe2+ (aq)   +   Cr2O72- (aq)   +   14 H+ (aq)   \rightarrow   6 Fe3+ (aq)   +   2 Cr3+ (aq)

afstemning af hydrogen:

                           6 Fe2+ (aq)   +   Cr2O72- (aq)   +   14 H+ (aq)   \rightarrow   6 Fe3+ (aq)   +   2 Cr3+ (aq)   +   7 H2O (l)

oxygen stemmer.


Svar #2
21. april 2015 af RasmusEu (Slettet)

Tak Mathon. Kan du forklare mig det lille skema med op, ned og antal. Hvad er den letteste måde at finde koefficienterne på? (: 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. april 2015 af mathon

Det antal af hvert OT-ændret atom, der samlet giver lige mange op- og nedgange. Forholdstal kan multipliceres med samme tal, uden at forholdet ændres.


Svar #4
21. april 2015 af RasmusEu (Slettet)

Tak.


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. april 2015 af LubDub

         eller 

                   Fe afgiver 1 (•2) elektron(er), og Cr modtager 3 (•2) elektroner

       


Skriv et svar til: Afstemning af redoxreaktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.