Matematik

Mathcad udregning med enheder giver forkert svar

21. april 2015 af Sl3pP1 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har en lille opgave til folk der har mere forstand på MathCAD end jeg har.

Jeg sidder med en regneopgave hvor MathCAD giver et forkert resultat, hvis jeg foretager udregningen med enheder. Mon der er en der kan gennemskue hvad det er der går galt?

Jeg kan ikke.

Vedhæftet fil: mathcad udfordring.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april 2015 af mathon

Regn selv på enhederne.

                                                Sidste udregnings enhed er da mm2:

                                              \frac{A}{\frac{A\cdot \sqrt{s}}{mm^2}}\cdot \sqrt{s}=\frac{mm^2}{\sqrt{s}}\cdot \sqrt{s}=mm^2


Svar #2
21. april 2015 af Sl3pP1 (Slettet)

Det skal også give mm2, men værdien passer ikke. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. april 2015 af mathon

hvis

              \ln\left ( \frac{\Theta _{f}+\beta }{\Theta _{i}+\beta} \right )  indtastes lineært
skal indtastningen være

                     \ln\left ( (\Theta _{f}+\beta )/(\Theta _{i}+\beta) \right )    


Svar #4
21. april 2015 af Sl3pP1 (Slettet)

Jeg har lige prøvet at rette indtastningen med parenteserne, men det gjorde ingen forskel.


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. april 2015 af mathon

Hvordan tolker MathCad størrelsen     I_{K2F} ?


Svar #6
21. april 2015 af Sl3pP1 (Slettet)

Det ser ud til at den tolker den som

(2.5\cdot 10^3)A


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. april 2015 af mathon

og K opfattes ikke som en tidligere anvendt ikke tilsigtet konstant?


Svar #8
21. april 2015 af Sl3pP1 (Slettet)

Nej det ser ikke sådan ud. Jeg har prøvet at omdefinere K til eksempelvis Kun og andre ting der ikke burde være kendte variabler.


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. april 2015 af mathon

og t opfattes heller ikke som en fikseret konstant?


Svar #10
21. april 2015 af Sl3pP1 (Slettet)

Jeg tror måske at jeg selv har fundet en løsning nu... meget typisk at man først finder ud af noget selv, når man har bedt andre om hjælp.

Det ser ud til at MathCAD håndterer "graders C" som en funktion af Kelvin. Når man vil addere to tal med enheden graders C, tolker den ud fra det og returnere et svar i Kelvin.
 

Det gør jo også at den værdi der returneres fra logaritmen ikke er korrekt  \Rightarrow  forkert resultat.

Men tak for hjælpen alligevel.


Brugbart svar (0)

Svar #11
21. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

#10

Ja, det ser ud til, at MathCad beregner

        S=\frac{2500}{226}\cdot \sqrt{\frac{1}{\ln \frac{300+273,15+234,5+273,15}{30+273,15+234,5+273,15}}}=20,633


Skriv et svar til: Mathcad udregning med enheder giver forkert svar

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.