Fysik

PVC-AL kabel

21. april 2015 af 110975 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg er ved at dimensionere LVFL til min case opgave i EL. Der står i opgaven at kabler skal være af typen PVC-AL, men syntes ikke jeg kan finde nogle producenter som laver sådanne?

Er det fordi de går under et andet navn eller?En af grundene til at et sådant kabel står i vores opgave er vel at vi skal sikre os, at kunne finde ud af at slå op i SB6, så måske er kablets eksisterende relavans ligemeget?

Sidste lille ting, der er en som har overstreget PVC i min SB6 og skrevet NOIK, kan det være fordi PVC-kaler ikke laves mere.(genbrugsbog)


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april 2015 af hesch (Slettet)

Det betyder et polyvinylclorid isoleret aluminium-kabel.

PVC er brandhæmmende fordi det indeholder klor (der er denne gruppe med iod, brom, klor, fluor: Halogener hedder det vist, der er brandhæmmende).

Alternativt kan du jo prøve at google efter brandhæmmende AL-kabler, og se hvad der dukker op.

Og nej, man har ikke været begejstret for disse klor-kabler, for det er noget giftigt stads i tilfælde af brand.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. april 2015 af hesch (Slettet)

Der findes sådan noget som det her:

http://www.nktcables.com/dk/products/low-voltage-cables/1-kv-cables/halogenfree-fire-retardant/

Se under NOPBH-AL elller NOBH-AL-S kabler.


Skriv et svar til: PVC-AL kabel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.