Historie

Folkekirken???!

22. april 2015 af brownie123 (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Hej 

Har et problem med dette spørgsmål...

Hviken rolle har folkekirken i det danske samfund ?????

(Er ikke kristen) 

Har ledt på nettet osv. men kan ikke finde noget.

Tak på forhånd :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. april 2015 af adsafadfdsafdasf

Hej Brownie123,

Den danske folkekirke har en hel del roller i det danske samfund, især administrative roller såsom varetagelse af kirke og kirkegårde og personregistrering (undtagen i Sønderjylland hvor det faktisk er kommunen). Folkekirken spiller en rolle kulturelt - den er med til at skabe et levene kulturliv - og socialt, i form af socialt arbejde. Folkekirken sørger også for, at børn og unge undervises i den kristne tro og kulturarv. 

mvh adsafadfdsafdasf


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. april 2015 af Stats

Første ting vi skal have på plads... De hjælper kun kristne... Intet andet.. Før i tiden spillede de en stor rolle, men i dag, der spiller de sQ ingen rolle mere.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. april 2015 af adsafadfdsafdasf

#2

Ja og John F. Kennedy bor i Scotland sammen med Janis Joplin.....

Hvis du alene ønsker at ytre dine normative vurderinger af folkekirkens rolle frem for de mere deskriptive og faktuelle, så må jeg henvise dig til debatsektionen her på siden og ikke historiesektionen.

mvh adsafadfdsafdasf


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. april 2015 af Stats

Er det forkert det jeg siger?

Opgaven lyder: Hviken rolle har folkekirken i det danske samfund?

I dag har den ingen rolle. Om vi vil det eller ej... Vi er ikke et kristent land mere... Ingen tror på biblen eller gud...

For 100 år siden, da kunne man benytte dit svar..

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #5
22. april 2015 af BGH1995

#4

Ja, det er forkert det du siger.

Om man vil det eller ej, så er det fordelagtigt, hvis man evner at redegøre for forhold ud fra et objektivt synspunkt. Dette gælder også, hvad angår folkekirkens rolle i vores samfund.

Det er helt rigtigt, at folkekirken ikke spille en lige så stor rolle, som den tidligere har gjort. Den har f.eks. ikke særligt meget magt længere - tidligere var præster magtfulde mennesker med høj status.

Som der også nævnes i #1 så har folkekirken en vigtig administrativ rolle. Desuden synes jeg også at man kan nævne, at i bund og grund er vores samfund bygget om omkring kristendommen. Her tænker jeg på, at hjælpe de svageste, og tage hånd om de "fattige", hvilket afspejler sig i vores velfærdssystem - som nok må siges at være det mest generøse i verden.

Vh


Brugbart svar (1)

Svar #6
22. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

#4

Hvorfor er så fortsat ca. 78% af Danmarks befolkning medlemmer af folkekirken?


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. april 2015 af adsafadfdsafdasf

#4 

At påstå folkekirken ingen rolle har overhovedet er da forkert - selvfølgelig har folkekirken en rolle i samfundet; (se #1 som du tydeligvis ikke har læst) - er det samme indflydelse som i det 15.århundrede? Nej det er det selvfølgelig ikke. Men alene det at en sekulær bølge, igennem de 50 sidste år, har præget det europæiske landskab, betyder ikke nødvendigvis folkekirkens og kristendommens endelige fallit.

Det er en tåbelig foreglemmelse, for også i oplysningstiden mente man at det ville vare blot nogle få årtier før den sidste "ondskab" (kristendommen) var overvundet - ha, hvor naiv kan man være! 

Nej ingen tror alene på bibelen - hvorfor skulle de det? For kristne er Guds Ord ikke bibelen, men Jesus Kristus - mon ikke du bør læse op på grundlæggende kristendomskundskab før du udspyr sådanne påstande?

mvh adsafadfdsafdasf


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. april 2015 af Stats

#5

Administrativ rolle... Det er sQ godt nok fjollet.

varetagelse af kirke og kirkegårde og personregistrering

Du kan godt fritages for at have noget som helst med kirken at gøre.. Det vil sige, at personregistrering kan godt ske at det ikke er kirken... I hele landet...
Varetagelse af kirke og kirkegårde, - Tja, en virksomhed skal også sørge for sin egen grund og bygninger.

Dvs., at kirken kun tager administrativt arbejde, hvis man tillader det....

#6

Konfirmationen sker i en EKSTREMT tidlig alder! 12-13 års alderen. De er børn.

Familiens traditioner er "ubrydelige", og hvis du bryder dem, så krænker de forældrenes ære.

De fleste vælger at følge med flowet.... Man får jo også 2 lektioner i skoletiden til at gå til præst.. (religion og politik har intet med hinanden at gøre... HA! folkeskolen er ejet af kommunen som dermed også er ejet af regeringen.)

Hvis man nu lavede lov om, at man skal være 18 år (eller 21 år), så vil procentdelen sandsynligvis være på omkring 5-6%... Lovforslaget gør også, at børn i en tidlig alder, ikke kommer ind i en eller anden "sekt"

#7

Vi skal ikke mange år tilbage, da slog kirken mange folk ihjel for at man ikke troede på Gud og biblen.... Socialt arbejde - Eller slave arbejde... Det må den enkelte vurdere.... Dog siger jeg stadig, at biblen er fyldt med fejl, og den eneste formål er, at tjene penge på uvidende mennesker..

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #9
22. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

#7

Der var nu slet ingen folkekirke i Danmark i det 15. århundrede. Danmark var da et katolsk land, hvis religiøse forhold fra centralt styret fra Rom.

Et centralt spørgsmål kunne være, om Danmark skal vedblive med at give særstilling og understøttelse til en bestemt trosretning, hvis medlemsskab vedbliver med at aftage. Jeg tror man sagtens kan forestille sig, at registreringen af fødsler, ægteskaber og dødsfald kan foretages af en civil myndighed for eksempel under kommunalt regi.


Brugbart svar (0)

Svar #10
22. april 2015 af Stats

#7 

Nej ingen tror alene på bibelen - hvorfor skulle de det? For kristne er Guds Ord ikke bibelen, men Jesus Kristus - mon ikke du bør læse op på grundlæggende kristendomskundskab før du udspyr sådanne påstande?

 ???. Hvordan har den sidste kommentar med noget at gøre?

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #11
22. april 2015 af adsafadfdsafdasf

#8 

Så frivilligt socialt arbejde kan sammenlignes med slavearbejde????? *suk*

Ja bibelen er fyldt med "fejl". Martin Luther taler kritisk om, at Bibelen indeholder både gode "evangeliske peberkorn" og "muselort". De ligner hinanden, men der er væsentlig forskel - og det handler om at skelne muselorten fra peberkornene. Igen; For en kristen er Guds Ord = Jesus Kristus. Ikke Bibelen. Luther vidste ligeså godt som os andre, at en direkte fortolkning af bibelen er ren idioti. Netop det tjene penge på bibelen, var noget som Martin Luther så som dybt forkasteligt, og som han gjorde op med i 1517 i form af reformationen (1535/36 i DK).

Tråden handlede oprindeligt om, hvilken rolle folkekirken har i dag - men du vil altså gerne snakke om hvordan folkekirken udgydede blod engang eller at bibelen er spækket med fejl? 

#9

Hovsa, det var da vist nok en tastefejl :-)

Det har været et centralt spørgsmål i præstekredsene rundt omkring i landet i et stykke tid nu - og et flertal af præster mener i grunden at personregistrering burde foretages af kommunen, men folkekirken (og præsterne) får ikke meget taletid på Christiansborg :-)

#10

Du skrev:

Ingen tror på biblen

*suk* 

Endnu en tråd om folkekirken er ødelagt, fordi der, som altid, er en eller anden ivrig, liderlig, bedre-vidende m-e-g-a--a-t-e-i-s-t som alene ønsker at provkere, debattere og kaste rundt omkring med sine fiffige lille bemærkninger istedet for at svare, nogenlunde objektivt, på det givne spørgsmål.

mvh adsafadfdsafdasf


Brugbart svar (1)

Svar #12
22. april 2015 af hesch (Slettet)

Når talen er om biblen, hvad er det så for en bibel, der tales om?   Jeg mener, Thomas evangeliet blev bortcensureret ca. år 300 (og det kan jeg egentlig godt forstå), og andet har sikkert fået samme behandling undervejs. Måske det skulle udspecifiseres ved:  Biblen anno ????


Brugbart svar (0)

Svar #13
22. april 2015 af Stats

#11

Når du skriver frivilligt socialt arbejde så har det jo intet tilfælles med det du skrev i #1

Folkekirken spiller en rolle kulturelt - den er med til at skabe et levene kulturliv - og socialt, i form af socialt arbejde

Guds ord er ikke biblen.. Nej.. Men biblen handler om, hvad man forestillede sig, at der skete i den tidsperiode...

Konklusionen er den, at folkekirken har en meget lille (næsten ubetydelig) indflydelse på samfundet i dag...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #14
23. april 2015 af Stats

#12

Haha. God humor.

Men i følge: http://www.kristendom.dk/bibelen/hvad-er-bibelen-en-bog, så er biblen både det gamle testamente og det nye testamente

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #15
23. april 2015 af Stats

#11

Som følge på det nye du har skrevet...

Du bør ikke se det som, at tråden er ødelagt. Der er kommet inputs til #0 som han/hun kan sortere i. Hvad jeg skriver, er stadig objektivt... Man ser bare objektiviteten som 2 sider af samme sag..

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #16
23. april 2015 af adsafadfdsafdasf

#12

Godt spørgsmål,

Thomasevangliet, Judasevangelieget og en lang række andre gnostiske evangelier og tekster blev bortcensureret ved kirkemøderne i 300-400 tallet. 

Judas- og Thomasevangeliet blev muligvis bortcensureret fordi disse portrætterede et mere normalt og jordnært billede af Jesus' liv - men også fordi de er af mindre historisk pålidelighed end de fire originale evangelier. 

Disse gnostiske evangelier blev, modsat de fire originale evanglier i det nye testamente, skrevet lang tid efter Jesus' liv og død. De blev skrevet i gnostiske sekter i Tyrkiske byer i perioden 200-400 AD. De fire originale evangelier blev alle skrevet i løbet af nogle årtier efter Jesus' død. Din hemmelige agenda er måske at bevise, at Bibelen ikke er andet end et stykke censur?  Det tænker jeg ikke at man ærligt kan konkludere. Som den gode historiker ville, så må vi nødvendigvis sige, at de orignale evanglier er de mere pålidelige alene af den (vigtige) grund, at de er skrevet tæt på begivenhederne selv og ikke flere hundrede år senere. 

#13

Fair nok - det kunne godt præciseres.  Jeg mente socialt humanitært arbejde (folkekirkens nødhjælp, indsamling, kampagner og samarbejde med kirker i ulande). 

Jeg kan stadig ikke se hvordan du, på deduktiv vis,  når frem til den  konklusion.

mvh adsafadfdsafdasf


Brugbart svar (0)

Svar #17
23. april 2015 af hesch (Slettet)

#16: Jeg ved såmænd ikke om jeg har en "hemmelig agenda"?

Man kender tidspunktet for hvornår det fundne eksemplar af Thomas evangeliet var nedskrevet (ca. 330). Dette fordi eksemplaret var indbundet i "papbind" fremstillet af genbrugspapir. Ved at dampe bindet op åbenbaredes de enkelte papirer, der viste sig at være daterede regnskaber vedr. fx handler med korn. Men du kender vel ikke tidspunktet for evangeliets oprindelse? Man formoder at skrevne udgaver af evangeliet bl.a. er baseret på mangeårige mundtlige overleveringer (gennem generationer), men har du anden faktuel viden, tror jeg den vil være kærkommen.

Fundet af evangeliet kom ikke som nogen overraskelse, for andre religiøse skrifter (af ældre dato end år 300) havde så at sige "links" til evangeliet (censuren har glemt at fjerne disse links): Man vidste at evangeliet måtte eksistere, inden det blev fundet.

Nu er det så jeg spørger: Hvordan kan ældre skrifter (fra fx år 50) have links til et evangelium, der først fik sin debut år 200-400?


Brugbart svar (0)

Svar #18
23. april 2015 af hesch (Slettet)

#16:  Undskyld, jeg forstyrrer lige igen:

Ved du hvornår djævlen/satan dukkede op? Selv mener jeg det skete i middelalderen for nu at forklare hvorfor Gud den almægtige kunne tillade alskens sygdomme, død og ødelæggelse: Man måtte opfinde en "prügelknabe".

I Thomas evangeliet står skrevet (frit citeret):

Jesus sagde: Hvor der er tre guder, er der guder. Hvor der er to guder er jeg med Ham.

Thomas evangeliet taler meget om det at "dele": Når Gud er delt, er der mørke. Når Gud er een eneste, er der lys. (Djævlen var tilsyneladende ikke opfundet på det tidspunkt).

I dagens Fadervor hedder det: Vi forsager djævlen og alle hans gerninger.


Brugbart svar (0)

Svar #19
23. april 2015 af hesch (Slettet)

#18: Rettelse:  I trosbekendelsen hedder det: Vi forsager . . . . .


Brugbart svar (0)

Svar #20
23. april 2015 af Stats

#19

Gud har slået mange tusind ihjel

Satan har kun slået én person ihjel under Guds accept...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Forrige 1 2 Næste

Der er 25 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.