Kemi

Reaktion ved titrering

22. april 2015 af MariaJ3 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen

Jeg har lavet en titrering af saltsyre med natriumhydroxid og skal så opskrive titreringsreaktionen. Er det bare:

HCl + NaOH → H2O + NaCl

Eller er det noget andet der tænkes på?

Derudover er der to ting, som jeg ikke lige kan gennemskue.

For det første, hvad bør pH så præcist være i ækvivalenspunktet?
Her skal man argumentere ud fra hvilke syrer og baser der er til stede lige pa° dette tidspunkt. Og hvilke der ikke er til stede. F.eks. er OH- neutraliseret af syren.

Og for det andet, hvad vil pH så teoretisk nærme sig til ved fortsat titrering med 0,1M NaOH–opløsning?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. april 2015 af mathon

   titerreaktion: 

                              H_3O^+\; _{\textit{(aq)}}\; \; +\; \; OH^-\; _{\textit{(aq)}}\; \; \rightarrow \; \; 2\, H_2O\; _{\textit{(l)}}

En lille dråbe indeholdende mange OH- gør omslaget, så pH vil i praksis være større end 7.


Svar #2
22. april 2015 af MariaJ3 (Slettet)

Okay, hvordan kan det være man vælger den reaktion?

Og jeg kan stadig ikke helt finde ud af, hvad pH bør være i ækvivalenspunktet. Jeg mener det er 7, men hvilke syrer og baser er der til stede på det tidspunkt?


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. april 2015 af mathon

…lidt OH- (aq) i utilsigtet overskud fra "omslagsdråben"      (Cl- (aq) er en yderst svag base)


Svar #4
22. april 2015 af MariaJ3 (Slettet)

Ja, okay, det giver faktisk meget god mening.

Jeg må dog indrømme, at jeg stadig er i tvivl omkring hvad pH - teoretisk - vil nærme sig til ved fortsat titrering med 0,1M NaOH–opløsning?


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. april 2015 af mathon

#4

Ved forsat tilsætning af NaOH ud over ækvivalenspunktet
har du ved 25°C::

                           \left [ OH^- \right ]=\frac{V_{ekstra}\cdot \left ( 0{,}1\; M \right )}{\left (V_{syre} +V_{titer}\right )+V_{ekstra}}

Hvis V_{ekstra}\approx V_{syre} +V_{titer}
har du:
                           \left [ OH^- \right ]=\frac{1}{2}\cdot \left ( 0{,}1\; M \right )=0,05\; M

og dermed
                           pH=14+\log\left ( \left [ OH^- \right ] \right )

                           pH=14+\log\left (0,05 \right )=12{,}7


Skriv et svar til: Reaktion ved titrering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.