Fysik

Nyttevirkning

23. april 2015 af majormaster (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der nogen der kan forklare, hvordan nyttevirkningen afhænger af vandportionens størrelse? I må også meget gerne uddybe, hvorfor det lige er som du nu engang er..

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

Prøv at beskrive hele sammenhængen. Hvad er det, du vil bestemme nyttevirkningen for?


Svar #2
23. april 2015 af majormaster (Slettet)

Jeg skal undersøge hvad nyttevirkningen for en el-kedel der varmer 1 L vand.
Derefter skal jeg se hvad der sker når jeg ændrer på vandportionenes størrelse - altså hvordan påvirker det nyttevirkningen

Brugbart svar (1)

Svar #3
23. april 2015 af hesch (Slettet)

#2:  En elkedels varmelegeme afgiver energi til:

A:  Opvarmning af vand. (EA afhænger af vandmængde)

B:  Opvarmning af varmelegeme + kedel + omgivelser.  (EB er konstant).

Nyttevirkning kan formuleres ved: η = EA / (EA+EB)

Prøv nu fx at sætte EB = 1, og at sætte EA = 10, 9, 8 . . . .  og beregn η for hver faldende EA-værdi.

Du skulle gerne finde at η er faldende for faldende EA-værdier.  Dette fordi EB-værdien, der ikke er nytte men tab, bliver mere og mere dominerende. Så når EA = 0, bliver η = 0/1 = 0.


Svar #4
23. april 2015 af majormaster (Slettet)

Ud fra det du har skrevet kan jeg se, at nyttevirkningen bliver bedre jo større vandportionerne er, men hvorfor gør den lige det? Altså hvad er den fysiske forklaring på at der opnås bedre nyttevirkning når vandportionerne er større?
Det må meget gerne forklares på enkelt fysiksprog

Brugbart svar (0)

Svar #5
23. april 2015 af hesch (Slettet)

#4:  Hvor hopper kæden af i  #3?


Svar #6
23. april 2015 af majormaster (Slettet)

"Dette fordi E_B-værdien, der ikke er nytte men tab, bliver mere og mere dominerende"
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår den sætning. Kan du evt prøve at omformulere dig, så jeg måske bedre kan forstå det

Brugbart svar (1)

Svar #7
25. april 2015 af hesch (Slettet)

#6:  Lad os sige at du har to værdier:  A=1000000, B=1000.

Du skal nu addere værdierne:  A + B = 1001000.

A er her den dominerende værdi ( A >> B ), derfor kan man tilnærme addition ved: A + B ≈ A = 1000000.

På samme måde i #3: Når EA er dominerende kan man tilnærme:

η = EA / ( EA + EB ) ≈ EA / EA = 1

Men når EA mister sin dominans, kan man ikke længere tilnærme, og må benytte:

η = EA / ( EA + EB ) < 1

Altså η falder i takt med at EB bliver mere og mere dominerende.

Har du i det hele taget efterkommet den forudgående sætning? :

Prøv nu fx at sætte EB = 1, og at sætte EA = 10, 9, 8 . . . .  og beregn η for hver faldende EA-værdi.

Har du gjort det kan du såmænd godt se bort fra sidste afsnit i #3.


Brugbart svar (0)

Svar #8
25. april 2015 af Heptan

Det er ligesom når man kører taxa, og der er en startafgift på 40 kr, og desuden en km-afgift.

Så hvis man kører 100 m får man ikke meget for pengene, i forhold til den kørte distance. Men kører man 5 km er startafgiften relativt lille, at man kan se bort fra den, og man får mere for pengene.


Skriv et svar til: Nyttevirkning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.