Dansk

Mundtlig dansk

25. april 2015 af starcke98 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg skal op i mundtlig dansk til maj. Jeg trak den relistiske novelle, og har valgt en novelle, men skal have skrevet en synopse. Nogen der har ideér til hvad der vil være godt at komme ind omkring i en novelle?


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. april 2015 af asmcfarna (Slettet)

Her er en ret god guide:

https://www.studieportalen.dk/kompendier/dansk/novelleanalyse

ellers er det altid relevant at komme ind på den stil periode novellen er skrevet i og hvordan novellen passer ind i denne!

hvilken har du valgt?


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. april 2015 af Serotonin (Slettet)

Du skal først og fremmest komme godt rundt om selve emnet - hvad er en realistisk novelle, hvad er en novelle, etc. Jeg havde i folkeskolen en klassekammerat der blev trukket ret langt ned fordi han glemte sit emne (mener det var noget om en speciel type novelle) og kun fokuserede på det han selv havde valgt (en specifik novelle). Her er nogle gode ting at huske til din novelleanalyse:

- Hvem er forfatteren? Er der noget interessant ved ham/hende?
- Hvornår er den skrevet? En speciel -isme? En speciel tidsperiode?
- Resumé
- Miljø og personkarakteristikker
- Synsvinkel
- Temaer
- Sproglige virkemidler
- Budskab
- Perspektivering! Du skal huske at sætte novellen op i mod din genre ("den realistiske novelle") og fortælle hvorfor den hænger sammen med emnet. Sæt den op mod en anden novelle, måske for at vise sammenhæng med en anden realistisk novelle, eller vise modsætninger over for en "ikke-realistisk novelle".

Husk at du aldrig skal tage et punkt med som ikke er relevant - det er dumt fx at fortælle noget om de sproglige virkemidler hvis det ikke er vigtigt for teksten. Læg din fokus på de vigtigste punkter, og dermed de punkter som gør netop den novelle interessant/relevant.


Svar #3
25. april 2015 af starcke98 (Slettet)

Tusind tak for hjælpen, det hjalp utrolig meget:)


Svar #4
25. april 2015 af starcke98 (Slettet)

 Altså jeg har valgt en novelle, som hedder "ingen skal slå mig" af Bent Haller


Brugbart svar (1)

Svar #5
25. april 2015 af Serotonin (Slettet)

Har ikke selv læst netop den novelle, men du må endelig spørge hvis du har nogle generelle spørgsmål om eksamen. Held & lykke :o)


Svar #6
26. april 2015 af starcke98 (Slettet)

Det er bare i orden:) Tak og mange tak for hjælpen:)


Skriv et svar til: Mundtlig dansk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.