Matematik

Hvor stort er arealet af værelsets gulv?

25. april 2015 af Hvemspørger (Slettet) - Niveau: 10. klasse

HJÆLP!!

I det nye hus skal Helle have værelse på øverste etage, hvor der er skrå vægge. Herunder er 2 tegniger af værelset. De er tegnet i målestoksforholdet 1:100. (Jeg har vedhæftet en fil af skitserne, men kan alligevel prøve at forklare: Billedet af huset fra siden ses som at kanten der går fra loft til væg og videre op til taget i højre og venstre side er 135 grader.) Spørgsmålet lyder så: 1# Hvor stor er arealet af væretsets gulv?   Og hvis i kan svare på 2# spørgsmål: Hvor stor er afstanden fra loftets spids til gulvet?    

På forhånd mange tak, hvis det gav nogenlunde mening!

Vedhæftet fil: Unknown.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2015 af Soeffi

Tegningen har målestoksforholdet 1:100, men den oplysning kan ikke bruges her, medmindre du giver os tegningens centimeter-mål.


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. april 2015 af peter lind

Tegn gulvet. I det følgende holder jeg mig i venstre side af huset. Punktet hvor taget rammer gulvet kalder jeg A. Tilføj en lodret linje på længden 1,5 m som går fra gulv og lige rører taget. Jeg kalder fodpunktet for denne C og der hvor den rammer taget Se på trekant ABC Det er en retvinklet trekant hvor du kender vinkel A og den modstående katete. Brug dette til at finde længden af AB. Til beregningen af arealet skal du bruge bredden af huset minus de to dele ved taget. Dette skal ganges med længden af huset.

5.2 kan laves på tisvarende metode her er de bare kateten ved gulvet, der kendes


Svar #3
25. april 2015 af Hvemspørger (Slettet)

Vil det sige at det bliver nødvendigt at printe siden ud for at få præcise centimeter mål?

Brugbart svar (0)

Svar #4
25. april 2015 af peter lind

Der er unægtelig et problem, hvis du ikke har opgaven på papir. Der er ingen garanti for at skærm og papir bevare længderne. Du må i din opgavebesvarelse så bare skrive at du har fået de længder, du nu  bruger


Skriv et svar til: Hvor stort er arealet af værelsets gulv?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.