Fysik

Mekanik

25. april 2015 af chokolokolo (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har brug for hjælp med følgende opgave:

En bold bliver kastet direkte opad fra jorden med hastigheden v0. I samme øjeblik bliver en anden bold sluppet fra en højde H, direkte ovenpå det punkt, hvor den første bold blev kastet opad. Der er ingen luftmodstand. 

1. Find den tid, hvor de to bolde støder sammen

2. Find den værdi af H vha. v0 og g, hvor den første bold ligger i det højeste punkt i dens bevægelse i det øjeblik hvor de to bolde støder sammen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2015 af peter lind

den kastede bold

højde h1(t) = -½g*t2+v0t

Den anden bold

højde h2(t) = -½g*t2+H

Løs ligningen h1(t) = h2(t)

2. find højden hvor de støder sammen og brug energibevarelse på det


Svar #2
25. april 2015 af chokolokolo (Slettet)

Hvilken lov har du brugt i 1'eren?

Jeg forstår ikke helt, hvad der menes med energibevarelse.


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. april 2015 af peter lind

Den generelle regel for en jævn voksende bevægelse er

s= ½a*t2+v0t+s0

her med a = -g  og v0 0g s0 taget fra opgaven

Energibevarelse her betyder at summen af kinetisk og potentiel energi er konstant. Ved starten er den potentielle energi 0 og i topen af bevægelsen er den kinetiske energi 0


Svar #4
25. april 2015 af chokolokolo (Slettet)

Skal jeg så bruge, at Epot=mgh og Ekin=1/2*m*v^2 ? Og så sætte dem lig med hinanden?


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. april 2015 af peter lind

ja


Svar #6
26. april 2015 af chokolokolo (Slettet)

Jeg får den første til t=H/v0

Hvis jeg indsætter den tid i formlen h(t)=-½g*(H/v0)^2+v0*(H/v0) så får jeg den højde hvor de støder sammen. Skal jeg så bare indsætte denne højde i Epot og løse Epot=Ekin?


Svar #7
26. april 2015 af chokolokolo (Slettet)

så jeg får:

H=\frac{v_{0}^{2}}{g}

Kan det passe?


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. august 2015 af Soeffi

#0.

a) Boldenes indbyrdes hastighed er v0, idet tyngdekraften påvirker dem ens. Tiden for deres sammenstød (kaldet tS) bliver derfor t= H/v0.

b) Den første bold har en hastighed på v = - g·t + v0. Når den topper uden at have stødt ind i den anden bold undervejs vil der gælde at v = 0. Man for derfor tT (tidspunktet hvor bolden topper) kan findes ved:

v = 0 => = - g·tT + v0 = 0 => t= v0/g

Man har fra a) H = tS·v0, hvilket giver at højden som den anden bold skal slippes fra (kaldet HT) bliver:

HT = tT·v0 = (v0/g)·v0 = v02/g.


Skriv et svar til: Mekanik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.