Matematik

Y=80,8*0,989^x ????

26. april 2015 af lullu357 (Slettet) - Niveau: 10. klasse
Hej folkens.
Har en opgave hvor jeg skal regne ud hvor mange uger "Lea" skal dyrke mortion, for at komme ned på et BMI på 24. Hun vejer nu 80,8 og er 168 høj - hvordan gør jeg lige?

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. april 2015 af Brusebad

Du skal sikkert bruge den funktion du har skrevet i overskriften. Prøv at se på hvad x- og y-værdierne repræsenterer. Skriv det evt. her.


Svar #2
26. april 2015 af lullu357 (Slettet)

X værdi = antal uger hun er på slankekur
Y værdi = hendes vægt i kilo
Men jeg skal jo finde ud af hvor længe hun er på slankekur så kender jo ikke y...
Er virkelig helt forvirret (er desværre ikke så god til matematik)

Brugbart svar (0)

Svar #3
26. april 2015 af Brusebad

Ok. Du kan starte med at finde ud af hvilken vægt hun skal ned på, det vil sige hvilken vægt der opfylder at hendes BMI er 24.

BMI = m / h2, hvor m = vægten i kg og h = højden i meter. Så indsætter du hvad du kender og isolerer efter hvad du ønsker at vide noget om.

Det bliver så følgende

BMI = 24, m = ukendt, h = 1,68 meter (bemærk at du skal bruge højden i anden og at den skal være angivet i meter ikke centimeter).

Du får så               24 = m / (1,68 meter)2

Nu kan du tænke på det som en almindelig ligning og isolerer efter m.

Når du finder vægten, m, så finder du den vægt som opfylder at hun har en BMI på 24. (Bemærk at det virker fordi at højden er fast)

Du kan så opstille endnu en ligning, ved brug af funktionen, hvor y = m, her skal du isolerer efter x. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. april 2015 af Brusebad

Hvis du ikke ved hvordan man isolerer en ubekendt kan du evt. se denne video

http://www.frividen2.dk/default.aspx?catid=e8e5aaed-80e1-462c-b5f9-db924ab423f3&tabid=69

Om dine ubekendte hedder m, y eller x betyder ikke så meget.


Svar #5
26. april 2015 af lullu357 (Slettet)

Mange tak for hjælpen!

Skriv et svar til: Y=80,8*0,989^x ????

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.