Matematik

Eksponentiel

26. april 2015 af Blomsthehe (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej allesammen 

Jeg har siddet med den her hele morgenen, og kommer for hver gang frem til noget forskelligt haha.

Er der nogen af jer, der kan løse den? 

Vedhæftet fil: aææaæaæaæa.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. april 2015 af hstreg (Slettet)

Hvad siger du til forslaget; at istedet for at jeg skriver dig den fulde løsnng, skriver du hvordan du ville gøre også kan jeg fortælle dig hvor det går galt i den argumentation ??
På den måde tror jeg at for mere ud af opgaven.


Svar #2
26. april 2015 af Blomsthehe (Slettet)

Jo det kunne jeg godt, men mine svar er alt for dårlige :-) ellers havde jeg lavet den selv og spurgt om det var rigtigt, men jeg ved udmærket godt det er TOTAL forkerte svare :-) 


Brugbart svar (1)

Svar #3
26. april 2015 af mathon

                K_n=K_0\cdot \left ( 1+r \right )^n      

                 \left ( 1+r \right )^n =\left (\frac{K_n}{K_0} \right )           som logaritmeres

                 \ln\left ( 1+r \right )\cdot n =\ln\left (\frac{K_n}{K_0} \right )=\ln(K_n)-\ln(K_0)

                 n =\frac{\ln(K_n)-\ln(K_0)}{\ln\left ( 1+r \right )}


Svar #4
26. april 2015 af Blomsthehe (Slettet)

Tusind tak!!!!!

#3

                K_n=K_0\cdot \left ( 1+r \right )^n      

                 \left ( 1+r \right )^n =\left (\frac{K_n}{K_0} \right )           som logaritmeres

                 \ln\left ( 1+r \right )\cdot n =\ln\left (\frac{K_n}{K_0} \right )=\ln(K_n)-\ln(K_0)

                 n =\frac{\ln(K_n)-\ln(K_0)}{\ln\left ( 1+r \right )}


Brugbart svar (1)

Svar #5
26. april 2015 af hstreg (Slettet)

Jeg kan skrive en step by step guide, til hvordan du løser opgavem.. Da du for mest ud af det ved selv at udføre alle mellemregningerne.

1.   Tag den naturlige logaritme på begge sider af ligheden.
2.   Brug dine logaritme regnelregler.. her specielt :  ln(a*b) = ln(a) + ln(b) og ln(a^b) = b*ln(a)
3.   Nu skulle du gerne have en ligning hvor du igennem elemenær algebra skulle kunne isolere n.


Svar #6
26. april 2015 af Blomsthehe (Slettet)

Tak for svaret og tak for forstålsen til jer begge :)


Skriv et svar til: Eksponentiel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.