Fysik

Drejningsmoment

26. april 2015 af Redub (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Det virkede egentlig som en lille nem opgave, men jeg kan ikke få den til at give det rigtigt (7,36 Nm).

Er der en som kan hjælpe mig lidt med opgave C?


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. april 2015 af hesch (Slettet)

c)  Det korte svar er: 3 gange momentet ved optagelse af 2A.

Dine udregninger af a) og b) er vanskeligt forståelige, bl.a. fordi du anvender utraditionelle symboler, der i høj grad gør udregningerne svært læselige. De er som skrevet på et fremmedsprog. Der mangler enheder, hvilket ikke bidrager til forståelsen. Man må ved gætterier søge at "optrevle" betydninger af, hvad du skriver.

Gæt: r betyder nok (i sammenhæng med 2π) radius. Radius af hvad?

Hvad er: I1/1 ?  Sikkert forklaret i indledningen til din lærebog, men den er jeg ikke i min besiddelse.

Momentet tildeles symbolet F (der konventionelt anvendes for kraft). Anvend dog T ( Torque) eller
M ( Moment ), så slipper svareren for simultantolkningen.

Pludseligt dukker værdien 1471 op? : Nååh, 1HK = 0,736kW.

Altså:  Det bliver for træls at udrede trådene, førend man kommer til det, at svare.

Undskyld de hårde ord.


Svar #2
26. april 2015 af Redub (Slettet)

Kan godt se det så lidt uforståeligt ud. Jeg prøver lige igen ;)

I1/1 er fuldlaststrømmen

P2 = 2 HK * 735,5 = 1471 W


Brugbart svar (1)

Svar #3
26. april 2015 af hesch (Slettet)

Fra a) og b):  I1/1 = 8,15A  =>  Ia,1/1 = I1/1 - Ish = 7,15A.  M1/1 = 17,6 Nm.

c)  M4A = M1/1 * (4A - Ish) / Ia,1/1 = 7,38 Nm.

Man har for en dc-motor en motor-konstant ( Km ), der (beviseligt) har to sammenhænge:

1)  M = Km * Ia   (anvendes her).

2)  mod-emk = Km * ω   (anvendes i din tidligere tråd).

Hvad angår  #1, er det vigtigt at du skriver forståeligt (alment). Ellers får du et problem som ansat i et firma, når du skal udfærdige dokumentation. Sådanne el-fejlfindere har ikke tid til dybere granskning (oversættelse) af dine dokumenter, når en fejl helst skal findes indenfor 10 min. (Ellers hærder plasten i extruderen).


Svar #4
26. april 2015 af Redub (Slettet)

Jeg siger mange tak for hjælpen.

Jeg skal nok lige få det skrevet ned korrekt næste gang :)


Brugbart svar (1)

Svar #5
26. april 2015 af hesch (Slettet)

#4: Ikke så meget for min skyld, men el-fejlfinderne går hjem (og klager over din dokumentation), når skaden er sket (plasten er hærdet).


Skriv et svar til: Drejningsmoment

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.