Matematik

Integral

26. april 2015 af Haxxeren - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Hvordan udregner jeg følgende integral ∫AridA, hvor ri er radius til et givent punkt langs den "stiplede" bane. Se nedenstående figur.

Der skal integreres rundt omkring tre af siderne (kun ABCD), hvor radius måles fra punkt C. Det antages, at x-værdien fra C til den lodrette linje BC er 5 og fra C til linje AD er x-værdien 15. Derudover er y-værdien fra punkt C til linje AB og CD 10. Anyone?


Svar #1
26. april 2015 af Haxxeren

Er det her korrekt:

ArdA = ∫A√(x2 + y2)dA = 515 √(x2 + 102)dx + -1010 √(52 + y2)dy + 515 √(x2 + (-10)2)dx = 433,76 ??


Svar #2
02. maj 2015 af Haxxeren

Anyone?


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. maj 2015 af Andersen11 (Slettet)

Med "radius" mener du formodentlig "afstanden"?

Hele x-intervallet har vel længden 20, da det fremgår af din forklaring, at |AB| = |CD| = 20 ? selv om tegninger antyder, at de kun er lig med 10.

I integralerne er A så kurven ABCD med denne noget misvisende notation?

Gennemløbsretningen af kurven har vel betydning, så de to vandrette dele af integralet må ophæve hinanden, da de gennemløbes i modsat retning. Tilbage er så

        ∫A r dA = ∫A√(x2 + y2) dA = - -1010 √(52 + y2) dy


Svar #4
02. maj 2015 af Haxxeren

#3

Nu var |AB| = |CD| = 20 kun et eksempel jeg kom med.

Hvordan kan du se, at tegningen antyder en længde på 10?

Ja, hvis man integrerer den øverste vandrette linje fra 15 til -5 og den nederste vandrette linje fra -5 til 15, så går de to integraler vel ud med hinanden? Jeg havde dog forventet at få tre integraler, der alle var positive. Man kan vel ikke få en radius, der er negativ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. maj 2015 af Andersen11 (Slettet)

#4

Det drejer sig ikke om integrandens fortegn, men om fortegnet for gennemløsretningen af kurven i integralet.

Jeg antog, at der var samme skala i x og y.


Svar #6
08. maj 2015 af Haxxeren

#5

Det forstod jeg ikke, men jeg tror, at jeg har løst det. Radius må ikke være negativ, hvorfor man skal integrere på sådan en måde, at man får positive radier.


Skriv et svar til: Integral

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.