Matematik

Differentialligning

26. april 2015 af Niko83 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej til Alle derude.
Der er en opgave, som jeg ikke kan forstå.
Opgaven lyder som:

Vis i et hvert af nedenstående tilfælde, at den angivne funktion f i hele sin definitionsmængden opfylder den angivne differentialligning. I nogle tilfælde optræder konstanten α,β og γ ; undersøg da, om disse kan vælges frit. Bemærk, at de variable ikke i alle  tilfælde hedder x,y og z.

Funktion            Definitionsmængden              Differentialligning
--------------          ------------------------------               --------------------------

ln(√(x2+y2))        R2\ {(0,0)}                                 \frac{\partial^2f }{\partial x^2}+\frac{\partial^2 f}{\partial y^2}=0

Ved at diff. med hensyn til x og y to gange får jeg:
( \right )\frac{1}{x^2+y^2}-{\frac{2*x^2}{(x^2+y^2)^2}})+(\frac{1}{x^2+y^2}-\frac{2*y^2}{(x^2+y^2)^2})=0

Vil nogen derude hjælpe med at forstå opgaven???


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. april 2015 af Therk

Du har i hvert fald vist at funktionen opfylder differentialligningen som bedt om. Jeg tror du bliver nødt til at fortælle mere om α, β og γ. Hvor forestiller opgavegiveren at de skal indsættes? Derefter skal du nok finde for hvilke af konstanterne differentialligningen stadig er opfyldt. Eksempelvis er

\log\big(\gamma \sqrt{\alpha x^2+\beta y^2}\big)

opfyldt for alle \alpha = \beta \neq 0 og \gamma \in \mathbb R.

Vis det på samme måde som du gjorde i #0.


Skriv et svar til: Differentialligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.