Matematik

Sumkurve, punktplot og forskrift hjælp

27. april 2015 af lisa1458 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej jeg sidder og laver en matematik aflvering og kan ikke finde ud af en hel opgave fordi min lærer gennem gik det i slutningen 1'g uden at give os opgaver om det eller noget andet, så har ingen anelse om hvad jeg skal gøre når jeg ikke har hypeheden :-(
Håber  en sød sjæl derude vil hjælpe mig med at forklare hvordan man gør :-) og angående hvilke metoder jeg vil vælge, så helst den nemmeste da jeg desværre hellere ikke har så lang tid :-(
Opgaven er forneden med venlig hilsen Lisa :-)

Nedenstående tabel viser fordelingen af nogle iltmolekylers fart ved en temperatur på 0 oC.

Iltmolekylernes fart m/sek: 0-200    200-400    400-600   600-800  800-1000
Procentdel:                        10,5         38           34,5        15,5         1,5

Du skal besvare opgaven
a) enten vha. metode 1 og metode 2
b) eller vha. metode 1 og metode 3
Metode 1: print sumkurven og aflæs vha. lineal (eller aflæs på skærmen)
Metode 2: Du indtaster en tabel som i metode 1 med navne på søjlerne. Opret en graf, højreklik på firkanten til venstre for f1(x) og vælg Punktplot. Her taster du navnene fra din tabel.
Du kan nu under Geometri/Linjestykke forbinde de to punkter. Du opretter en linje x = 750. Vælg Geometri/skæringspunkter og finde skæringspunktet.
Metode 3: Find en forskrift for linjen mellem punkterne ved 600 og 800 m/s. Brug denne forskrift til at beregne hvor stor en del, der har en fart over 750 m/s.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. maj 2015 af Andersen11 (Slettet)

Tilsyneladende skal man bestemme hvor stor en brøkdel af iltmolekylerne, der har hastigheder over 750 m/s .

Følg vejledningen til de tre metoder. Sumkurvens funktionsværdier er de akkumulerede frekvenser.


Skriv et svar til: Sumkurve, punktplot og forskrift hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.