Matematik

definition på cos, sin, tan, overgangsformler og den trigonometriske grundrelation

27. april 2015 af MATANØRD - Niveau: A-niveau

Hej 

håber i kan hjælpe med det! :) 

altså jeg har tænkt, at jeg kunne bruge enhedscirklen til at definere cos sin og tan, men er ikke sikker. 

det andet er jeg meget i tvivl om

på forhånd tak 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. april 2015 af Eksperimentalfysikeren

Det er helt korrekt at bruge enhedscirklen til definition af de tre funktioner.

Hvis du i enhedscirklen tegner en halvlinie med endepunkt i (0,0) og sådan at den danner vinklen v med x-aksen, vil den skære enhedscirklen i (cos(v),sin(v)). Den vil desuden skære linien x=1 i (1,tan(c)) og linien y=1 i (cot(v),1), dog kun såfremt den ikke er parallel med én af de to linier.

Disse definitioner er geometriske. Ved brug af ensvinklede trekanter kan man vise, at tan(v) = sin(v)/cos(v) og cot(v) = cos(v)/sin(v), såfremt nævnerne ikke er 0. Disse formler kan benyttes som alternative definitioner på tan og cot.

Man kan desuden definere sin og cos ud fra deres rækkeudviklinger. Dette har den fordel, at man kan benytte komplekse værdier for vinklen.


Skriv et svar til: definition på cos, sin, tan, overgangsformler og den trigonometriske grundrelation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.