Matematik

Desperat brug for hjælp til matematik C - trigonometri

28. april 2015 af kat98 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har virkelig meget brug for hjælp til tre opgaver i en matematik aflevering, som jeg ikke forstår. Jeg er talblind så jeg skal altid kæmpe helt vildt med afleveringer, og jeg kan sleeeet ikke finde ud af disse to opgaver. Jeg håber meget, at nogle vil hjælpe mig, jeg er virkelig i krise! Den skal afleveres onsdag aften!

Opgave 610

I en trekantABC er D midtpunktet af AB, og AB = 10. DE er vinkelret på AC, og desuden er AC = 12 og AE = 1/3 (skrevet som brøk i bogen) AC. Find længden af BC.

Opgave 613

To stokke AB og DC af længde 90 cm er stukket lodret i jorden. En linje forbinder enden D af den ene stok med bunden B af den anden. En anden linje forbinder toppen A af den første stok med punktet E på den anden; her er E en tredjedel oppe ad stokken.

Opgave 621 (se billede med de 3 trekanter)

Gør rede for, at trekanter, der er tegnet på figuren har samme areal og find det.

Jeg har vedhæftet tilhørende billeder af trekanterne til opgaverne.

Håber virkelig nogen kan hjælpe. Hjælper gerne med dansk, engelsk, spansk i bytte - kan bare ikke dette fag!! :)

Vedhæftet fil: opgave..jpg

Svar #1
28. april 2015 af kat98 (Slettet)

Hov, billedet vedhæftet i første indlæg hører til opgave 610.

Her er billede vedhæftet til opgave 621 :)

Vedhæftet fil:opgave.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

Opg 610.

Man kan beregne cos(A) ved at benytte den retvinklede trekant DAE. Dernæst benytter man en cosinusrelation i trekant ABC, hvor man så kender |AB| = 10, |AC| = 12, og cos(A) = 4/5 , og man kan så beregne |BC|.

Opg 613. Hvad er spørgsmålet?

Opg 621. Benyt formlen for en trekants areal     T = (1/2)·h·g . Bemærk, at de tre trekanter har samme højde h og samme grundlinie g .


Svar #3
29. april 2015 af kat98 (Slettet)

Tusind tak!

Opgave 613: De to linjer krydser hinanden i F. Hvor højt er F over jorden dvs. hvor langt er stykket FG?

Det gik lige lidt stærkt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. april 2015 af 1Cstyrer (Slettet)

Løsning af 610

Vi laver en hjælpelinje, som starter i punktet D, og som er parallel med BC. 
Hvis den skærer midt på AB, så vil den også skære midt på AC. Vi vil kalde dette nye punkt, som ligger midt mellem A og C for F.
Og da AC er 12 lang vil F ligge 6 fra A, og det vil sige 2 fra E.
Trekanten DEF er en retvinklet trekant Så kan man beregne med Pythagoras, at DF = √13.
Læg nu mærke til, at ADF er ensvinklet med ABC! Og da AB er præcis dobbelt så lang som AD, så må BC være dobbelt så lang som DF. Derfor BC være 2·√13, og min lommeregner regner det ud til at give 7,2111.
Så opgaven kunne godt løses uden brug af cosinus-relationen, præcis som din lærer sagde :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. april 2015 af 1Cstyrer (Slettet)

Løsning af 613
Vi laver en hjælpelinje fra F og vandret hen til linjen AB. Den kan vi kalde Længde 1, eller bare L1.
Så laver vi nu en hjælpelinje fra F og vandret hen til linjen CD. Den kalder vi L2.
Vi kan se, at trekanten BGF er ensvinklet med trekanten BCD.  Men vi kender ikke helt skaleringsfaktoren. Men her bruger vi L1 og L2: Vi ved nemlig, at skaleringen er en L1’nte del af den samlede længde (L1+L2). 
Altså er FG en L1/(L1+L2) ’nte del af 90.
Men hvad er L1 og L2? Intet problem. Vi kan bare erstatte L1 og L2 med længderne på trekanterne, det er jo kun forholdet mellem trekanterne vi er interesseret i, ikke den faktiske længde på L1 og L2.
Så sæt L1 = 90 og L2 = 60
FG = 90/(90+60) * 90 = 54.

Også her kan man nøjes med at bruge regler for ensvinklede trekanter - ingen brug for cosinusrelation, eller det, der er værre.


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. juli 2015 af Soeffi

(IBCI/IABI) = tan(A) => IBCI = IABI · tan(A) => IBCI = 10 · (3/4) => IBCI = 7,5


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. juli 2015 af Soeffi

#6 (IBCI/IABI) = tan(A) => IBCI = IABI · tan(A) => IBCI = 10 · (3/4) => IBCI = 7,5

IABI2 + IBCI2 = IACI2 => IBCI = √(144-100) = √44 = 6,63?

Er vinkel B 90 grader?


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. juli 2015 af Soeffi

#7#6 (IBCI/IABI) = tan(A) => IBCI = IABI · tan(A) => IBCI = 10 · (3/4) => IBCI = 7,5

IABI2 + IBCI2 = IACI2 => IBCI = √(144-100) = √44 = 6,63? Er vinkel B 90 grader?

610. Cosinusrelationen giver:

cos(A) = (122 + 102 - a2)/(2·10·12) =>

4/5 = (122 + 102 - a2)/(2·10·12) => 

a2 = 244 - (4/5) · 240 =>

a2 = 52 =>

a = √52 = 7,21


Brugbart svar (0)

Svar #9
08. juli 2015 af 1Cstyrer (Slettet)

Godt forsøgt Soeffi, men cosinusrelationen er ikke pensum på mat C. Derfor kan man kun bruge dit svar som en løsning - ikke en reel hjælp.

Brugbart svar (0)

Svar #10
08. juli 2015 af Soeffi

#9 Godt forsøgt Soeffi, men cosinusrelationen er ikke pensum på mat C. Derfor kan man kun bruge dit svar som en løsning - ikke en reel hjælp.

Jo det er. Se venligst Gyldendals Gymnasiematematik Grundbog C - Flemming Clausen & al., side 25, 2.udgave, 2.oplag, 2013.


Brugbart svar (0)

Svar #11
17. juli 2015 af Soeffi

CAS konstruktion.

En vandret linje tegnes gennem A. Med A som centrum tegnes en cirkel med radius 4 cm, der skærer linjen i E. En ny cirkel med E som centrum og radius 3 cm tegnes. Den vinkelrette oprettes i E. Denne skærer sidstnævnte cirkel i D. En skrå linje trækkes gennem A og D. To cirkler med radius 10 cm og 12 cm tegnes med centrum i A. Den skrå linje skærer den første af de to cirkler i B og den vandrette linje skærer den anden i C. Længden af BC måles til 7,21 cm.


Brugbart svar (0)

Svar #12
17. juli 2015 af Soeffi


Skriv et svar til: Desperat brug for hjælp til matematik C - trigonometri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.