Samfundsfag

Velfærd og fordelingspolitik

30. april 2015 af DarknezZ - Niveau: 9. klasse

Jeg har trukket Velfærd og fordelingspolitik som mit eksamens emne. Men jeg ved ikke noget som helst om det. Kan i ikke skrive kort, om hvad i ved, det er?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. april 2015 af katr1997 (Slettet)

I skal på et eller andet tidspunkt have gennemgået emnet - dels fordi det er et vigtigt emne, og fordi det ikke er lovligt at opgive emner til eksamen, der ikke er gennemgået.

Det er svært at definere velfærd. Velfærd er en form for solidaritet - det ser vi i det danske samfund. Mange mennesker arbejder og betaler skat, og på den måde er de med til at finansiere sygehuse, dagpenge og pension til andre mennesker. Heraf kommer fordelingspolitik ind og spiller en væsentlig rolle, i og med at der er forskellige syn (politik) på, hvordan midlerne i samfundet skal fordeles, f.eks. hvor høj skat nogle grupper i samfundet skal betale, for at det er mest retfærdigt.

Som sagt er der utroligt meget at sige, men jeg har prøvet at simplificere det for dig her.

Thea


Skriv et svar til: Velfærd og fordelingspolitik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.