Biologi

HJÆLP DET HASTER

01. maj 2015 af nadiaChristensen (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Gør rede for hvorledes glukose fra glykogen nedbrydning ikke omsættes i glykolysen i leveren når glukose niveauet er faldende i blodet?

Hvad mener de med det spørgsmål?


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. maj 2015 af Dulugtergrimt

Hvorfor er det, at leveren vælger IKKE selv at nedbryde den glukose, som frigives ved nedbrydning af glykogen, men istedet smider det ud i blodet?

Dvs. mekanismen der forhindrer leveren i at gøre det - det er det, de er ude efter.


Svar #2
01. maj 2015 af nadiaChristensen (Slettet)

ehm, leveren nedbryder da glykogen til glukose, hvor det så transporteres ud i kroppen? 

jeg forstår simpelhen ikke spørgsmålet


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. maj 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hej

Vil give #1 ret i den måde spørgsmålet forstås, så prøver lige at omformulere det. Dvs. når vi faster nedbryder leveren glykogen til glukose, fordi vi skal bruge glukosen i blodet. Men hvorfor forbruger leveren (via glykolyse) ikke selv denne glukose, som stammer fra glykogen?

Giver dette mening?

Vh.


Svar #4
01. maj 2015 af nadiaChristensen (Slettet)

ahhhhh, det vil sige hvorfor den glukose der bliver produceret i leveren ikke bliver forbrugt der, i stedet for den bliver transporteret ud til blodet? 

TAK NU HAR JEG FATTET DET! 

altså jeg ved at glukose kommer tilbage til leveren på et tidspunkt, efter den er transporteret ud i blodet. 

og den er med til at stoppe nedbrydning af glykogen glukose.. 

Men men hvilken mekanisme skal man kigge på mht spørgsmålet?  


Svar #5
01. maj 2015 af nadiaChristensen (Slettet)

Er det ikke fordi, glukose bliver udskilt ud i blodet for at opretholde glukosekoncentrationen i blodet? det er derfor leveren ikke selv kan forbruge det?


Brugbart svar (1)

Svar #6
01. maj 2015 af Hippocrates (Slettet)

Må indrømme, at det egentligt er et interessant spørgsmål. Mit umiddelbare bud vil være følgende.

Levercellerne har GLUT2-transportere, der gør dem i stand til både at importere og eksportere glukose til og fra blodet via faciliteret diffusion. GLUT2 har lav affinitet for glukosen, dvs. når glukosekoncentrationen er høj i levercellerne – som følge af glykogenolysen – vil de blive sendt ud i blodet. Noget glukose vil ligge tilbage i leveren, som til en vis grad vil kunne blive nedbrudt via glykolysen. Men glykolysen vil i leveren blive hæmmet via 3 trin: glukokinasen hæmmes via fruktose-6-fosfat, fosfofruktokinase-1 primært af glukagon og adrenalin og pyruvatkinasen af bl.a. glukagon.

Dette fører altså til, at der opretholdes en høj glukosekoncentration i levercellerne, som derfor kan sendes til blodet. Det er vigtigt at fremhæve, at leveren – modsat musklerne – indeholder enzymet glukose-6-fosfatase, som er hovedårsagen til, at leveren kan danne glukose.

Vh.


Svar #7
01. maj 2015 af nadiaChristensen (Slettet)

Jeg takker mange gang, for den gode forklaring! jeg kunne slet ikke finde noget omkring dette i min bog!

så tusind tak for det! 


Skriv et svar til: HJÆLP DET HASTER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.