Biologi

Naturligt- og unaturligt dannet transfedtsyre.

01. maj 2015 af libse (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej jeg igang med at skrive en opgave omkring fedtsyre.

Og jeg vil gerne skrive lidt om hvad forskellen er på naturligt og unaturligt dannet transfedt syre.

og hvad det gør ved kroppen? hvorfor det er så dårligt.

Jeg søgt en masse men kan kun finde aktikler om at det er kan være skyld i hjerte-kar-sygdomme men ikke svaret på hvorfor?


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. maj 2015 af Heptan

Hvis du kigger på en transfedtsyre er det værd at bemærke at sidekæderne stikker i alle mulige mærkelige retninger, hvilket gør det let at danne blodpropper.


Svar #2
01. maj 2015 af libse (Slettet)

Så en del af svaret må være at de fyldere mere?

Men nu sidder jeg og kigger på fx elaidinsyre som er en transfedtsyre, og den ser meget lige ud iforhold til oliesyre som er en cis?
http://www.biokemi.org/assets/250/stender_figur1bg.gif
 


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj 2015 af Heptan

Nårh ja, det er omvendt. Så ved jeg ikke lige hvorfor de gør det, men der står følgende på wikipeda:

Although trans fats are edible, consumption of trans fats has shown to increase the risk of coronary heart disease[6][7] in part by raising levels of the lipoprotein LDL (so-called "bad cholesterol"), lowering levels of the lipoprotein HDL ("good cholesterol"), increasing triglycerides in the bloodstream and promoting systemic inflammation.


Skriv et svar til: Naturligt- og unaturligt dannet transfedtsyre.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.