Kemi

masseprocent af nikkelindholdet

02. maj 2015 af Ellapigen (Slettet) - Niveau: B-niveau

hej nogen der kan hjælpe med den vedhæftede opgave?

Vedhæftet fil: part 2.PNG

Svar #1
02. maj 2015 af Ellapigen (Slettet)

samt lidt forudforståelse...

Vedhæftet fil:part 1.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #2
02. maj 2015 af Soeffi

Kender du Lambert-Beers lov?


Svar #3
02. maj 2015 af Ellapigen (Slettet)

ja, men det er blot opgave d) jeg skal have hjælpe til.. det står der også :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. maj 2015 af Heptan

#3 Præcis, du skal jo bruge Lambert-Beers lov i opgave d) ... når du kender koncentrationen af opløsningen skal du bare læse dig frem til, hvordan stofbevarelsen er. Du kender vel formlerne c = n/v og m = nM.


Svar #5
03. maj 2015 af Ellapigen (Slettet)

nu har jeg fundet koncentrationen vha. lambert beers lov.. men er usikker på hvad jeg skal gøre nu..


Svar #6
03. maj 2015 af Ellapigen (Slettet)

og så er der vist også noget med fortyndingsfaktor..


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. maj 2015 af Soeffi

#6...og så er der vist også noget med fortyndingsfaktor..

Sådan set skal du ikke bruge Lambert-Beers lov i d), det var mig, der var for hurtig. Du skal interpolere på standardkurven for at finde koncentrationen.

Der er ingen fortyndingsfaktor; ganske vist fortyndes prøven, men vi kender ikke det oprindelige rumfang, så vi kan ikke beregne hvor meget fortyndingen er på. Vi har heller ikke brug for at vide det, da vi kun behøver at kende antal mol Ni og den ændrer sig ikke med fortyning. Fortyningen finder sted for at opnå en koncentration af farvet stof, der kan aflæses ved hjælp af standardkurven.

Nu kender du altså koncentrationen af prøveopløsningen i M. Ud fra dette kan du udregne antal mol Ni i prøven, som er lig antal mol Ni i metallet. Du mangler dog massen af metal for at beregne masseprocenten. Da vi starter med opgave c), går jeg ud fra, at den optræder tidligere.


Svar #8
03. maj 2015 af Ellapigen (Slettet)

DSV. 1,1 % er masseprocenten ?

Brugbart svar (0)

Svar #9
03. maj 2015 af Soeffi

Hvordan beregner du det?


Brugbart svar (0)

Svar #10
03. maj 2015 af Heptan

Hvorfor ikke bruge Lambert-Beers lov? Det er vel godt det samme som at interpolere (og hvordan interpolerer man en kurve? I hånden, eller?)


Skriv et svar til: masseprocent af nikkelindholdet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.