Fysik

Kinematik Hvis i var censorer

03. maj 2015 af chiqqa (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej allesammen

Det her er måske et mærkeligt spørgsmål, men hvis en elev fortæller om hvad hastighed og acceleration er og fortæller om bevægelse med konstant hastighed, acceleration samt det frie fald. 

Hvad kunne i så tænke jer at spørge eleven om hvis han nu var til eksamen :-) 

Altså hvis i var lærer


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. maj 2015 af mathon

Jeg ville spørge om en oversigt over sammenhængen mellem afstand, hastighed ved konstant acceleration.


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. maj 2015 af Jerslev

#0: Du kan komme omkring kræfter, samt hvorledes disse er koblet til bevægelse. Her er det centralt at komme omkring, hvordan beskrivelsen af bevægelse (sted, hastighed og acceleration) er koblet til årsagerne til bevægelse (kræfter samt Newtons love).

Du kan nok også godt forvente at skulle tegne grafer over bevægelser samt at kunne fortælle noget om, hvordan hastigheden er forskellige steder på disse grafer og måske også om accelerationen ændrer sig eller er konstant.

Som #1 nævner er det også meget væsentligt at kunne opskrive de simple matematiske sammenhænge, der gælder for beskrivelsen af bevægelser. Her tænkes især på stedfunktionen for en bevægelse med konstant acceleration samt hastighedsfunktionen for samme type bevægelse.

Den dygtige (og matematisk kyndige) elev kan ud fra disse funktioner udlede en tidsuafhængig ligning, der kobler hastigheder med sted og acceleration samt komme omkring, hvorledes differential- samt integralregning kan benyttes i kinematikken.

Du kan nok også forvente at blive spurgt ind til noget med luftmodstand (idet du har lavet forsøg med det frie fald) og hvordan det vil ændre på den beskrivelse af det frie fald, som foregår på B-niveau.

- - -

mvh

Jerslev


Skriv et svar til: Kinematik Hvis i var censorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.