Matematik

Differentialligning

03. maj 2015 af nejvelda - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg er i gang med at løse nogle opgaver fra gamle eksamenssæt for at øve mig end en mat prøve jeg har om en uge. Det er især differentialligningsopgaver jeg har problemer med at forstå og løse dem. Jeg spurgte også i går om en opg, men jeg har virkelig svært ved at forstå det. Men nu ser jeg på en nu opg som jeg hellere ikke forstår ret meget af. Er der nogle der er villig til at hjælpe mig og skære det ud i pap for mig og fortælle mig, hvad man skal skridt for skridt? (jeg kommer sikkert med mange spørgsmål)

En af de opg jeg har problemer med er vedhæftet her.

(og vi bruger ti-nspire til at lave mat opgaver (hvis det skulle hjælpe))

På forhånd tak!

Vedhæftet fil: differentialligning.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. maj 2015 af peter lind

adderer du de to differentialligning får du en ny differentialligning med u+v som ubekendt. Løs denne.

Isoler u elle v i løsningen og sæt resultatet inde i en af de oprindelige differentialligninger


Svar #2
03. maj 2015 af nejvelda

Nu spørger jeg nok dumt men skal jeg pluse u´(t)=-0,15v(t) med v´(t)=-0,101u(t) ? Og hvordan ska jeg løse den? Forstår det ikke! :(


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. maj 2015 af peter lind

den sidste ligning er konstanten forkert..

Det var et dårligt tip jeg gav dig. Differentier hellere den første ligning, hvorefter du kan indsætte v'(t) fra den anden ligning i resultatet


Svar #4
03. maj 2015 af nejvelda

Ja, i #2 har jeg tastet forkert, det skulle have været v´(t)=-0,01u(t)

Men hvordan differenterer man så sådan en type?


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. maj 2015 af peter lind

Hvad er problemet med det ? Det er lige ud af landevejen. Hvad er (u')' og hvad er (0,15*v(t))'  ?


Svar #6
03. maj 2015 af nejvelda

#5

Jeg har bare svært ved at forstå det. Hvad skal (u')' betyde? Men bliver det ikke det samme?


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. maj 2015 af peter lind

Det betyder at du skal differentiere u'


Svar #8
03. maj 2015 af nejvelda

Men hvorfor er forblvier det ikke det samme?

eller biver u til 1 når man differentierer?


Brugbart svar (0)

Svar #9
03. maj 2015 af peter lind

 u bliver differentieret to gange. Du kan hverken forvente, at det bliver det samme som at differentiere u en gang, eller at det bliver 1


Svar #10
03. maj 2015 af nejvelda

hvad bliver det så?


Brugbart svar (0)

Svar #11
03. maj 2015 af peter lind

Det bliver den anden afledede. Det burde du vide


Svar #12
03. maj 2015 af nejvelda

Hvad mener du med den anden afledede?


Brugbart svar (0)

Svar #13
03. maj 2015 af peter lind

Slå det op i din bog. Du bør virkelig vide betegnelserne når man differentierer en funktion to gange


Skriv et svar til: Differentialligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.