Matematik

Forbedringer ang. FSA

04. maj 2015 af Mads009 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hejsa SP

Jeg vil gerne lige have fortalt, hvordan man laver nogle opgaver, som typisk kommer i færdighedsdelen i matematik. Jeg har svært ved opgaver, hvor man f.eks. skal finde forholdet imellem nogle ting. Hvis man nu har forholdet mellem ris og vand 1:3 og man har 3 dl ris, hvor mange vand har man så?

Jeg har også problemer med km/t. Hvis der er 5 km til skole og det tager 18 min at tage derover, hvor hurtigt cykler han så?

Og det sidste problem er at hvis jeg nu har et areal på 17,5 m^2 og der skal lægges fliser som har en sidelængde på 50 cm, hvor mange skal bruges?

Jeg håber, I vil hjælpe mig med opgaverne, og vise hvordan I har gjort, da det vil hjælpe mig eksremt meget i morgen.

Tusind tak!

Mads 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. maj 2015 af mette48

forholdet mellem ris og vand 1:3            ganger med 3

til 3 dl ris skal der bruges 3*3dl

5 km på 18 min

5/18 km på 1 min

5/18 *60 km på 60 min=1time

Når der skal lægges fliser får man oftest oplyst formen på det stykke, hvor der skal lægges fliser.

til 17,5 m2 kan fliserne lægges på en række der er 1 flise bred. Der skal så bruges 17,5 / 0,5 fliser


Svar #2
04. maj 2015 af Mads009 (Slettet)

Tusind tak!

Jeg forstod det med forholdet og gennemsnitsfarten, men det med fliserne forstod jeg ikke helt. Hvis vi siger at der er en terasse der er 22 mog der bruges kvadratiske fliser med en sidelængde på 0,5, så siger man 22/0,5 eller hvad??


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. maj 2015 af Andersen11 (Slettet)

#2

Nej, det er ikke rigtigt.

Beregn først arealet af 1 flise. Da flisen har form af et kvadrat, benytter man formlen for arealet af et kvadrat med sidelængden s

        A = s2

Her er s = 50 cm = 0,5 m , så

        A = (0,5 m)2 = 0,25 m2 .

Divider nu det samlede areal med arealet af 1 flise for at finde antallet af fliser, der skal benyttes for at dække aralet.


Svar #4
05. maj 2015 af Mads009 (Slettet)

Uh okay mange tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Forbedringer ang. FSA

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.