Matematik

Udled regression.

05. maj 2015 af Miks9 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg sidder og er i gang med min SRO og er gået lidt i stå. Min opgaveformulering lyder således: 

Udled formlerne for regressionslinjens hældning og begyndelsesværdi ved en lineær regression. 

Jeg er kommet frem til at det må være noget med kvadratsummen og MKM, men hvordan dette skal benyttes, forstår jeg simpelthen ikke. Regressionslinjens hældning er vel tallet a, mens begyndelsesværdien er tallet b

I det dokument vi har fået udleveret bruger de specifikke eksempler og det kan mit hovede altså ikke lige arbejde med. 

Håber der er et klogt hovede der kan hjælpe :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. maj 2015 af peter lind

Du kan se en detaljeret beskrivelse på http://mathworld.wolfram.com/LeastSquaresFitting.html

Ellers

Du har en lineær funktion y = a*x+b samt en masse målinger af (xi, yi)

For det enkelte punkt er et mål for den lodrette afvigelse (yi-axi-b)2

Du vil gøre disse afvigelser så lille som mulige, hvilket betyder at du skal minimere funktionen

\sum_{1}^{n}\left \left (y_i-a*x_{i}-b \right )^{2}

Bemærk at funktionen er en funktion af a og b.

Minimeringen finder du ved at differentierer funktionen med hensyn til a og sætter resultatet = 0 samt at differentiere med hensyn til b og sæt resultatet = 0. dette giver to lineære ligninger med de to ubekendte a og b, som du må løse


Skriv et svar til: Udled regression.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.