Studievalg og videregående studie

Ny studieretning ved overflytning?

05. maj 2015 af ntrbd (Slettet)

Hej. Er der mulighed for at skifte studieretning ved et gymnasieskift?

Jeg har PT biologi A, matematik A og psykologi B og vil gerne have samfundsfag A, engelsk A og matematik B.

Eftersom alle skal have matematik, biologi, samfundsfag og engelsk på C-niveau i 1.g, tænker jeg, at jeg ikke er gået glip af "for meget", selvom forventningerne til et fremtidigt A-niveau-hold selvfølgelig er større. På den anden side, er det jo ikke alle, der fortsætter.

Har I erfaring med, om det kan lade sig gøre? Evt. ved en prøve i pensum, hvis det er nødvendigt.


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. maj 2015 af K92H (Slettet)

Hvis du allerede går i 1.g, kan du godt skifte studieretning. Da jeg gik i gymnasie, var der et par stykker, der skiftede studieretning i løbet af 1.g, i hvertfald. 

Desuden er alle fag i 1.g som udgangspunkt C-fag, selvom der er nogle af dem, man har i alle 3 år (f.eks. dansk og historie). Så det burde ikke være noget problem. Men ellers så prøv og snak med din studievejleder, hvis du er i tvivl. 


Svar #2
09. maj 2015 af ntrbd (Slettet)

Jeg ville skifte i 2.g.

Ja, det var netop mine tanker! Jeg er glad for dit svar, og håber, at vi begge har ret.

Studievejlederen er selvfølgelig det evige redskab; desværre har jeg erfaring med at disse ved lige så lidt som jeg. Men jeg prøver ad!

Tak for dit input


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. maj 2015 af K92H (Slettet)

Hvis det er i 2.g, og du går i 1.g nu, kan det godt lade sig gøre, som sagt. Der var 2 fra min parallelklasse (med naturvidenskabelig og samfundsvidenskabelig studieretning), der skiftede studieretning umiddelbart efter 1.g, og kom over i min klasse, som var en blanding af sproglig og kunstnerisk.

Og rigtigt, studievejledere i gymnasiet er sjældent til så megen hjælp, som de burde være. Men jeg håber du finder en løsning.


Skriv et svar til: Ny studieretning ved overflytning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.