Kemi

Begrund at reaktionen er en redoxreaktion?

05. maj 2015 af Polysakkarid (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg skal begrunde hvorfor reaktion I og II er redoxreaktioner samt hvorfor reaktion III ikke er det.

Nogen der har et bud?


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. maj 2015 af Heptan

Prøv at bestemme oxidationstrin for alle stoffer. Hvis et stof ændrer oxidationstrin, så er der sket en redoxreaktion.


Svar #2
05. maj 2015 af Polysakkarid (Slettet)

Så fordi Sn går 2 op og Hg går to ned er reaktion I en redoxreaktion? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. maj 2015 af Heptan

Korrekt


Svar #4
05. maj 2015 af Polysakkarid (Slettet)

Men hvad så med den sidste, hvorfor er den ikke en redoxreaktion? Jeg får det til at :

2+        4-            0  -8

Hg2+ + 4I-   <-->  HgI42-

Dette burde jo give at Hg falder to og I falder fire... ? :(


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. maj 2015 af Heptan

Kompleksforbindelser har de samme oxidationstrin som deres frie ioner.


Svar #6
05. maj 2015 af Polysakkarid (Slettet)

Så HgI42- har samlet -2? 


Brugbart svar (1)

Svar #7
05. maj 2015 af Heptan

Det jeg mente var at kviksølv har samme oxidationstrin i HgI42- som Hg2+, og tilsvarende for iod. Det skyldes at HgI42- er et kompleks, men det gælder generelt. Du kan undersøge hvilket grundstof der er mest elektronegativt, og på den måde beregne oxidationstrinnene. Du ved at den totale ladning er -2, og at iod er mere elektronegativt end kviksølv. Du kan antage at alle iodatomer i komplekset har samme oxidationstrin. Du ved også at kviksølv typisk optræder i oxidationstrinnene +II og +IV, og iod nogle gange har oxidationstrinnet -I.

-2 = OT(Hg) + 4 · OT(I)

hvor OT(I) er oxidationstrinnet for iod. Hvis vi gætter på at iod har OT = -I får vi OT(Hg) = +II, hvilket er et typisk oxidationstrin for kviksølv. Vores antagelser var altså rimelige.

Man kan komme frem til det samme resultat ved at analysere strukturformlen for komplekset.


Brugbart svar (0)

Svar #8
06. maj 2015 af lasols (Slettet)

mindre detalje men er det ikke kvilsølv I og II der er de mest almindelige ikke IV?? jeg er ikke hardcore uorganiker så jeg kan sagtens tage fejl


Brugbart svar (0)

Svar #9
06. maj 2015 af Heptan

Både +I, +II og +IV forekommer, men +II er mest almindelig.

Hg+ findes ikke, men istedet optræder +I oxidationstrinnet i dimeren Hg22+. Hvis man har et kompleks med kun ét metalatom må der altså være tale om +II eller +IV. +IV skal stabiliseres af en hård base, fx fluorid, men er ellers sjælden, dog mere sandsynlig end +III.


Brugbart svar (0)

Svar #10
16. september 2017 af Caro1768

Men hvorfor er det at reaktion 3 ikke er en redoxreaktion det forstår jeg ikke? :)


Brugbart svar (0)

Svar #11
16. september 2017 af fosfor

#10 hvilke reaktanter skifter oxidationstal som du ser det


Brugbart svar (0)

Svar #12
17. september 2017 af Heptan

#10 Hvis det skal være en redoxreaktion skal der være atomer der ændrer oxidationstrin. Kviksølv har +II i begge stoffer, og iod har -I i begge stoffer.

Du har måske svært ved at vurdere oxidationstrinnene i [HgI4]2-? Måske donerer kviksølv elektroner til iod? Det kan den ikke, da dens to valenselektroner allerede er fjernet. Den hybridiserer til sp3, dvs. den har fire "orbitaler", som kan modtage et par elektroner fra de fire iod-ligander, men ikke flere end det.


Skriv et svar til: Begrund at reaktionen er en redoxreaktion?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.