Dansk

Tips til Skriftlig Fremstilling i morgen

05. maj 2015 af Danny777v (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Er der nogen der har nogle gode tips til den skriftlige fremstilling i morgen? Har selv tænkt mig at øve nogle af genrene igennem så jeg er lidt forberedt.


Brugbart svar (2)

Svar #1
05. maj 2015 af Astrid9999 (Slettet)

Husk at sikre dig at du holder dig til genren.

Brug varieret sprog.

Tjek efter for stavefejl og om din tegnsætning er rigtig.

Brug noget tid på layout så det bliver pænt. 

Lav afsnit.

Hav et godt anslag, det er det, der skal fange læseren :-)


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. maj 2015 af AnoA (Slettet)

Lav en dispostion til at starte med, så du holder den røde tråd gennem stilen.

Husk at opfylde de krav, der står under opgavebeskrivelsen!


Brugbart svar (1)

Svar #3
05. maj 2015 af FransiscoMertens

Hej. Min bror skal selv til eksame i morgen.

Husk vælg det oplæg der fanger dig.
Skriv stikord ned, på et styk papir.
Når, du føler du har klaret een rigtige, gå i gang med at skrive opgave nummer, og titlen!!
Rigtig vigtigt at du husker nummeret, det trak mig én karakter ned fordi jeg glemte det.
Læs kravene, og overskriften

Bemærk: Læs hvad Novelle, Raportage, Erindring og essay er.

Brugbart svar (2)

Svar #4
06. maj 2015 af KitlerKat (Slettet)

- Vælg opgaven
- Læs opgaven nøje igennem så du er helt sikker på, hvad du skal besvare
- Lav en "brainstorm" til hvert "spørgsmål" eller "underpunkt"
- Lav en disposition over opgaven 

- Hvis du går i stå midt i opgaven, skriver du videre på næste afsnit 

- Hvis du oplever, at du "bliver tanketom" eller "får tankemylder", så åben et nyt dokument og skriv ALT hvad der falder dig ind. (f.eks: hvorfor kan jeg ikke finde på noget at skrive. Ham ved siden af larmer. Hmm.. Hvad skal jeg tænke på? I'm blue da ba dee da ba die... Nøøji, hvor kunne jeg godt spise noget baaacon osv)

- Se på dine tidligere opgaver: hvor plejer du at få ros? Hvor plejer det at gå galt?

- BACKUP! Hver 5-10. minut! Gerne på flere USB-stik! 

- Undgå sukker-bras, så som sodavand, slik og andet. Sørg hellere for at holde blodsukkeret stabilt!

- Læs korrektur på opgaven! Inden du afleverer (hvis du er færdig i ordentlig tid) så fjern tankerne fra opgaven i 5-10 minutter, og læs derefter korrektur på den igen.  

- Hvis du bliver nervøs, stresset eller lignende, så forsøg dig med mindfulness. 

Husk:
- Nutids r (at spise, jeg spiser)
- At holde den grammatiske tid
- Sammensatte navneord skrives i ét ord! ("En dyr læge" og "en dyrlæge" er ikke det samme :-))
- Tegnsætning! ("Kom vi spiser, mormor" og "kom, vi spiser mormor" :-))
- Afsnit! (9-15 linjer er en god huskeregel) 
- Brug et varieret sprog (prøver = forsøger) en synonymordbog er GULD værd! 
- Fjern fyldord! (f.eks: jo, bare, egentlig, på en eller anden måde, ret, temmelig, vel, så, ting)
- Undgå ord som "måske" og "muligvis", da de indikerer usikkerhed ;-)
- At gøre abstrakt sprog konktret (bus, færge, tog = offentlige transportmidler) 

- Fjern alt det der ikke ligner en elefant, som man siger :-) (alt det der ikke støtter hovedbudskabet)

- Overhold de formelle kriterier! (skriftstørrelse 12, Times New Roman, linjeafstand 1,5, sidehoved og sidefod)

- Backup! Igen!

- Vær obs på overskriften! Står der, at du skal benytte opgavens eller lave en selv?

- Hvis hvordan de forskellige opgaver skal opstilles (f.eks. skal en artikel bl.a. indeholde rubrik og underrubrik)

- Skriv objektivt! (med mindre det er en subjektiv genre så som essay eller erindring) Din lærer er ikke interesseret i din mening (undgå f.eks. Jeg synes, at denne novelle er god, fordi den indeholder ... bla bla bla) 

- Hvis(når) du benytter citater, skal du forklare hvorfor! Hvad er der lige præcis med dét citat? Hvad viser det? Hvilken betydning har det? 

-  Hvis du skriver litterære artikler eller andre analyse opgaver: SÅ HENVIS! Henvis altid til teksten og fortæl hvad det betyder! :-)

- MERE BACKUP!

- Husk at få sovet! 
- Få noget ordentligt morgenmad! 
- Husk vand! 
- Vær klædt i tøj du har det godt i! (Du må GERNE se forfærdelig ud til den skriftlige eksamen!)
- Lav en liste over det du skal medbringe (f.eks. USB-stik, stikdåse, printer, EKSTRA BLÆK, oplader, computer, papir, ordbøger, skriveredskaber, madpakke, vand, en trøje, tidligere opgaver)

Held og lykke! 


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. maj 2015 af FransiscoMertens

Den er meget kedelig FSA 2015. Ikke i forhold til maj 2012
Vedhæftet fil:image.jpg

Skriv et svar til: Tips til Skriftlig Fremstilling i morgen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.