Kemi

Afstemning repetition

05. maj 2015 af 123434 - Niveau: C-niveau

1)

NH3+O2→NO+H3O

2)

H2+N2→NH3

3H2+N2→2NH3

3)

C7H16+O2→CO2+H2O

2C7H16+9O2→CO2+16H2O

4)

NH3+O2→NO+H2O

Her volder det mig problemer, lige meget hvad jeg gør, giver det ikke ligevægt

5)

C6H14+O2→CO2+H2O

2C6H14+19O2→12CO2+14H2O

6)

C3H8+O2→CO2+H2O

2C3H8+10O2→6CO2+8H2O

Jeg er gået i stå ved 4'eren, hvad gør I for at løse denne? Har vi ellers nogle gode metoder til at afstemme?

Tak venner


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. maj 2015 af Heptan

Du burde få en medalje for at skrive dem pænt op! :D

Jeg forstår ikke helt 1), er du sikker på der er noget der hedder H3O?

4) Prøv at afstemme H'erne først, derefter N og til sidst O:

4 NH+ 5 O→ 4 NO + 6 H2O

Reaktionen er en redoxreaktion, så du kan også bruge de almindelige regler for afstemning af redoxreaktioner.

Resten er korrekte.


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. maj 2015 af lasols (Slettet)

Heptan har ret der er tale om redoxreaktioner, så du SKAL!!! afstemme dem som de almindelige redox regler foreskriver!!! at få det korrekte antal atomer på begge sider er ikke nok, det er også nødvendigt at have styr på ellektronerne, og bare fordi atomerne går op er der ingen garanti for at ellektronerne gør så du kan lige så godt afstemme dem systematisk efter std redox fremgangsmåden


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. maj 2015 af Heptan

#2

Heptan har ret der er tale om redoxreaktioner, så du SKAL!!! afstemme dem som de almindelige redox regler foreskriver!!! at få det korrekte antal atomer på begge sider er ikke nok, det er også nødvendigt at have styr på ellektronerne, og bare fordi atomerne går op er der ingen garanti for at ellektronerne gør så du kan lige så godt afstemme dem systematisk efter std redox fremgangsmåden

Reaktionerne kan afstemmes hurtigere uden brug af redox metoden, da ingen af stofferne er ioniske. Jeg tror ikke at man "SKAL!!!" følge en bestemt og strigent opskrift, ofte lærer man mere af at tænke kreativt og bruge hjernen istedet. Stofbevarelse er også en del af afstemning af redoxreaktioner, og i disse reaktioner behøver man kun at benytte stofbevarelsen, så det er vel en måde at starte fra bunden af, og bygge på det man lærer efterhånden.


Brugbart svar (1)

Svar #4
06. maj 2015 af lasols (Slettet)

det er det sikkert, men min erfaring som undervier siger bare at det er nemmere at lære en metode at gøre tingende på end at skulle lære mange og rode rundt i hvornår man kan bruge hvad, de svageste studerende har ofte store problemer med at gennemskue hvilken af de mange metoder de skal bruge hvornår og derfor er det bedre konsekvent at bruge den metode der altid giver det rigtige (også selvom den måske er en lille smule mere kompliceret end genvejene) og ikke kun virker s special cases som disse. til gengæld har man så rutinen når man skal til eksamen og måske ikke er så heldig at ellektronerne passer. same begrundelse er også hvorfor jeg er imod brugen af formlen for pH i svage syre da dette også er et special case.Det er derfor jeg skrev SKAL!!!. mit indlæg var på ingen måde ment som kritik af dit svar , men blot en kraftig anbefaling til spørgsmålsstiller om at gribe opgaven "rigtigt" an


Brugbart svar (1)

Svar #5
06. maj 2015 af Soeffi

#0

NH3+O2→NO+H2O

Da det er en forbrændingsproces, og da O ikke indgår i den anden reaktant, kan O afstemmes ved hjælp af O2 til sidst. 

Oxidationstal: N går 5 op og O går 2 ned. Man får (idet man ikke tager hensyn til O):
2NH3 + O2 → 2NO + H2O (bemærk dette kan springes over i princippet)

H afstemmes:
2NH3 + O2 → 2NO + 3H2O 

Afstemning af O:
2NH3 + (5/2)O2 → 2NO + 3H2O 

Gang igennem med 2:
4NH3 + 5O2 → 4NO + 6H2O 


Brugbart svar (1)

Svar #6
07. maj 2015 af Soeffi

#5
#0
...Da det er en forbrændingsproces, og da O ikke indgår i den anden reaktant, kan O afstemmes ved hjælp af O2 til sidst. ..

Kan rettes til: Da det er en forbrændingsproces kan O afstemmes ved hjælp af O2 til sidst. 


Svar #7
07. maj 2015 af 123434

6)

CH3OH+O2→CO2+H2O

2CH3OH+3O2→2CO2+4H2O

7)

C4H8S+O2→CO2+H2O+S

C4H8S+6O2→4CO2+4H2O+S


Skriv et svar til: Afstemning repetition

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.