Fysik

Lybølger

06. maj 2015 af 102938475 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg skal give en beskrivelse af lyd som bølge, men ved ikke helt hvordan jeg skal gør det. Håber i kan hjælpe mig.

På forhånd :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. maj 2015 af MatteCoat (Slettet)

Lyd er den gentagne forplantning af trykbølger, gennem forskellige materialer, men oftest luft og vand (sonar). Lydbølger kan beskrives af tre ting: frekvens, bølgelængde og amplitude. frekvensen, altså hvor mange svingninger der er i bølgen i løbet af 1 sek, og bliver målt i hertz. jo højere frekvens, jo højere lyd, og omvendt. bølgelængden, er selvfølgelig, hvor lange bølgerne er, og bliver skrevet med det græske bogstav lambda. denne står i modsat forhold til frekvensen. lang bølgelængde, er lige med lav frekvens og omvendt. amplituden er hvor høj lyden er, og bliver målt i decibel. denne kan også beskrives som højden på bølgen.

:-)


Svar #2
06. maj 2015 af 102938475 (Slettet)

Tusind tak :-D Men ville bare høre om farten ikke også er med til, at beskrive en lydbølge?


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. maj 2015 af MatteCoat (Slettet)

hvor hurtigt lydbølger spreder sig afhænger af materiale og temperatur. derudover, afhænger det selvfølgelig også af selve bølgens styrke, amplituden. derudover spiller de andre dele også en rolle, da dyb lyd har længere bølger, og derved også kan sprede sig længere end en høj lyd. :-)


Svar #4
06. maj 2015 af 102938475 (Slettet)

Mange tak :-) 


Svar #5
06. maj 2015 af 102938475 (Slettet)

Hov Jeg glemte, at spørge om periode ??? :) 


Skriv et svar til: Lybølger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.