Matematik

Facebook bruger model - tnspire

06. maj 2015 af fl0werpower - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg sidder og er igang med denne opgave, hvor jeg har besvaret opgave a, men jeg er lidt usikker på mit resultat. Kan det passe, at der var 873,12 facebook brugere ifølge modellen? (opgaven er vedhæftet)

Og hvordan beregner med hastigheden? (opgave b) Har det noget at gøre med -0,922? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. maj 2015 af hstreg (Slettet)

Det er korrekt.

Hastigheden hvormed antallet af facebook brugere voksede i år 2011, finder du ved at differentiere funktionen f og derefter evaluere den i punktet x = 3


Svar #2
06. maj 2015 af fl0werpower

#1

Tak :-) Hvordan er det lige man differentiere en brøk? Har altid haft svært ved det.


Brugbart svar (2)

Svar #3
06. maj 2015 af hstreg (Slettet)

Du bruger regnel for differentiation af en kvotient — du kan med garenti slå den op i din matematik bog.

\bigg(\frac{g(x)}{h(x)}\bigg)^{\prime} = \frac{g^\prime(x)h(x) - g(x)h^\prime(x)}{h^2(x)}   , for g og h differentiable og h forskellig fra nul på dens def. mgd.

I dit tilfælde kan du foretage følgende identification

g(x) = 1206 \hspace{9pt}\and\hspace{9pt} h(x) = 1 + 6.06\cdot e^{-0.922\cdot x}

Hvorfor

g^\prime(x) = 0 \hspace{9pt}\and\hspace{9pt} h^\prime(x) = -5.59\cdot e^{-0.922\cdot x}

prøv nu selv at substituere dette ind i regnereglen for differentiation af en kvotient.


Svar #4
06. maj 2015 af fl0werpower

#3

Tusind tak! :-)


Skriv et svar til: Facebook bruger model - tnspire

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.