Samfundsfag

Finanspolitik - Ekspansiv og Kontraktiv

11. maj 2015 af Guldhammer85 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg er ret lost inden for emnet økonomi i samfundsfag...

Er finansloven vedtaget i efteråret 2014 ekspansiv eller kontraktiv? Og hvorfor?

Og hvad kunne eksempler på henholdsvis ekspansiv og kontraktiv finanspolitik være, og hvordan påvirker det de forskellige dele/sektorer i det økonomiske kredsløb?

Er der mon nogen der kan hjælpe mig - hjælpe mig lidt på vej? - Er kørt helt død.

Tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2015 af AllanPedersen (Slettet)

Hej.

Ekspansiv og Kontraktiv finanspolitik føres for at modvirke konjunkturændringer i økonomien. Ekspansiv er når der skal "gang i hjulene" altså når folketinget gør noget aktivt for at skabe økonomisk vækst (BNP) Eksempler kunne være 6,5. mia til sundhedsvæsnet, flere offentlige ansatte, en ny bro, lavere skat, mere i kontanthjælp osv. Modsat kunne eksempler på Kontraktiv finanspolitik være højere skatter, asættelsesstop i det offentlige, nedlæggelse af sygehuse.

Jeg skrevet en opgave hvor bla. dette makroøkonomiske emne indgår, den vedhæfter jeg, så kan du læse den, den burde giver dig svar på dine spørgsmål.

Mvh


Skriv et svar til: Finanspolitik - Ekspansiv og Kontraktiv

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.