IT

Hjælp til Thevenin ækvivalent

11. maj 2015 af Dising (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hi

Jeg har brug for hjælp til at få udregnet R2 og C i mit kredsløb. Jeg tror jeg kan bruge Thevenin ækvivalent, men er ikke sikker. Det skal lige siges at de 120kHz der kommer ind fra STK500 skal transmittes videre igennem kredsløbet og ud i lysnettet. 

Nogen som kan hjælpe mig ?  Kredsløbet er vedhæftet

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2015 af hesch (Slettet)

Det vedhæftede kredsløb virker noget "skematisk". Det indeholder ikke et tilstrækkeligt stabiliserende dc-kredsløb til etablering af et dc-arbejdspunkt ( dc-tilbagekobling ). Laves en sådan stabilisering vil de impedansmæssige forhold ændres.

I princippet kan en del af thevenin ækvivalentet være C i serie med R2, men hertil kommer en kapacitet, C2, mellem collector og base på transistoren. Denne er i sig selv lille, men "forstærkes op" af transistoren og kan derfor være betydende.

Disse "svagstrømmere" anvender h-parametre til beregning af impedansforholdene vedr. transistoren, og kan finde en udgangsimpedans for transistoren, der kan kaldes C2' ? Udgangsimpedansen i ækvivalentet bliver så:

C + ( C2' || R2 ).       ( ||  betyder "parallel med" ).

PS: Pas nu på med valg af C. Den skal overholde alle mulige cirkulærer og forordninger grundet tilslutning til lysnettet.


Skriv et svar til: Hjælp til Thevenin ækvivalent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.