Andre fag

Akut sygepleje

11. maj 2015 af ludia90 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående
Hej jeg har et spørgsmål omkring højresidig hjerteinsufficins. Hvad kan det være at man giver akut højresidig hjerteinsufficens ACE hæmmere og Betablokker (blodtryksnedsættende medicin) er det fordi er et højt fuyldingstryk, hvor trykket forplanter sig i kapiilærerne, hvor der opstår ødemeer?

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. maj 2015 af Dulugtergrimt

Du sænker blodtrykket for at skåne ventriklen. Højre ventrikel pumper mod lungekredsløbets modstand, og ved at sænke dette kan du skåne ventriklen, således at den ikke overbelastes.

Svar #2
12. maj 2015 af ludia90 (Slettet)

Tusind tak, men er blodtrykket højet ved højresidig hjerteinsufficiens?


Svar #3
12. maj 2015 af ludia90 (Slettet)

Jeg troede at det var højre hjertekamre, der havde svært ved at fylde sig op, og at det ikke var højre ventrikel pumpefunktion, som var svækket? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. maj 2015 af Dulugtergrimt

Hjertet svigter, hvilket vil sige, at pumpefunktionen er dårligere end normalt. Det kan ske ved vævstab i forbindelse med blodpropper eller ved øget belastning, som for eksempel forhøjet pumpemodstand, gennem længere tid.


Svar #5
12. maj 2015 af ludia90 (Slettet)

undskyld men hvad skyldes pumpemodstand ved højresidig hjerteinsuff, er det fx en lungeemboli? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. maj 2015 af Dulugtergrimt

Det kunne det være, ja. Det kan også være resultatet af en venstresidig hjerteinsufficiens, hvor blodet staser op i lungekredsløbet, fordi venstre side ikke kan få det pumpet ordentligt ud. Og det ses også hos svære KOL-patienter, der har smadret deres lunger.


Svar #7
12. maj 2015 af ludia90 (Slettet)

men giver man ikke også ACE-hæmemre pga. væsken ophober sig i kappilærerne ved højresidig hjerteinsuf? 


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. maj 2015 af Dulugtergrimt

Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtigt ser, hvad din tanke er. ACE-hæmmere virker ikke på kapillærerne, men istedet på modstandskarrene.


Brugbart svar (0)

Svar #9
12. maj 2015 af Dulugtergrimt

Den stase du omtaler opstår pga. det øgede hydrostatiske tryk i modstandskarrene, der øger filtrationen. Ved at sænke trykket sænker man filtrationen og dermed afhjælper man stasen.

Skriv et svar til: Akut sygepleje

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.