Billedkunst

Klage over årskarakter og begrundelse

13. maj 2015 af Zedd (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg er utrolig utilfreds med min årskarakter i billedkunst, fordi jeg selv mener jeg gjorde det bedre end sidste gang, men har fået den samme karakter.

Begrundelsen var, at de ting jeg havde lavet kun var ok. Ja, min lærer brugte ordet ''ok'', som jeg slet ikke kan bruge til noget, når hun ikke går i detaljer. Der røg så min plan om at få 10.. (fik 7)

Jeg ved, det er forfærdelig at sammenligne sig selv med en anden, men en fra klassen fik 10, og jeg har lavet mere og har færre mangler, når det kommer til opgaver. Begrundelsen til jeg fik 7 var også pga. jeg ikke havde lavet nogle opgaver (max 5 opgaver). Har til gengæld noter til hvert forløb vi har været igennem.

En anden person som fik 7 (samme karakter som mig), har aldrig deltaget i timen og møder nogle gange ikke op.

Det er derfor jeg er utrolig utrilfreds. Jeg har allerede skrevet til læreren og klaget over min karakter og inddirekte bedt om at få det ændret, fordi jeg ikke vil acceptere karakteren eller den ringe begrundelse.

Hvis læreren ikke kan se, hvorfor jeg skal have 10, men jeg kommer med lovende argumenter, er der stadig mulighed for at få det ændret, hvis jeg snakker med rektoren eller studievejlederen?

Jeg kan godt lyde som en person, der egentlig bare fortjener 4 og burde være glad for 7, men der er en længere begrundelse til alt det her. De andre elever havde selv forventet jeg fik 10, fordi jeg egentlig har rimelig styr på det faglige, så det er generelt sindssygt skuffende at stå i sådan situation. Det tæller jo med i gennemsnittet. Jeg prøvede virkelig at få det 7-tal hevet på 10, men ender stadig med 7..


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2015 af LeonhardEuler

Nej. Der er ingen mulighed for at få ændret årskarakter. 


Svar #2
13. maj 2015 af Zedd (Slettet)

Svar #1

Slet ikke? Så hvis man har fået en uretfærdig karakter, er det bare sådan det er?


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. maj 2015 af LeonhardEuler

Hvem skal bedømme om karakteren er "uretfærdig"? Hvem vil du hive ind som vidne? 

Du kan indlevere en klage, men klagen kan kun gå videre, såfremt din billedkunstlærer accepterer det. Hvorfor skulle din lærer fortryde sin egen handling?

Kort opsummeret kan du ikke få din karakter ændret. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. maj 2015 af Therk

Selvfølgelig kan der gøres noget ved det, men du skal dog af den grund ikke sætte dine forhåbninger op. Du kan dog kun vinde noget ved at gå videre med sagen, så gå til skoleinspektøren og hør dig ad.


Svar #5
13. maj 2015 af Zedd (Slettet)

Svar #4

Nu er karakter en blanding af en subtjektiv mening og en objektiv observation, og fordi min lærer er lige så menneskelig som jeg selv er, så kan man begå fejl. Jeg har skrevet en klage til min lærer, og argumenteret så godt som jeg kan omkring det faglige, og begrundet hvorfor JEG mener, at jeg præsteret til 10. 

Hvis min lærer nægter at have lavet en fejl, vil jeg tag den videre og snakke med studievejlederen, såment at det bliver personligt, at det virker som om læreren gerne vil se mig fejle. 

Der har været episoder, hvor man fik sin årskarakter ændret, men det er i meget sjældne tilfælde.

Jeg tomsnakker ikke og er klar over, hvad jeg sætter mig ind i. Jeg har argumenteret for min sag, og kan kun håbe på det bedste. Meget mere kan man ikke gøre


Brugbart svar (1)

Svar #6
13. maj 2015 af LeonhardEuler

Hvis du skal gøre nogen som helst forhåbninger om at få ændret din karakter, så skal dine argumenter i det mindste være skarpere end "mine venner forventede andet" eller udføre sammenligninger med andre elever. Især når du mangler op til 5 afleveringer, så må man fra et objektivt synsvinkel sige, at du bør være tilfreds med dit 7-tal.


Svar #7
13. maj 2015 af Zedd (Slettet)

Svar #6

Jeg har også skrevet, at der er en længere historie og begrundelse til alt det her, men at jeg skrev den aller korteste version, som jeg kunne. 

Og det er ikke 5 afleveringer (dobbelttjekkede), men faktisk bare 3 opgaver (1 analyse og 2 praktiske opgaver). Skrev også det er forfærdeligt at sammenligne sig selv med andre, da det ikke hjælper situationen. 

Da jeg skrev en klage til hende, er jeg selvfølgelig kommet ind på noget, der faktisk er relevant for min karakter. Som sagt er der en længere historie til det her, og du har kun fået en lille del af den, som jeg også har skrevet i første indlæg.


Skriv et svar til: Klage over årskarakter og begrundelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.