Studievalg og videregående studie

Jura på AU efter sommerferien

16. maj 2015 af Chrilyngstian

Dav alle.

Jeg har planer om at starte på jura på Århus Universitet herefter sommerferien. Jeg er meget sikker på mit valg, men jeg har dog lige et par spørgsmål, som jeg gerne vil have besvaret.

1. Jeg kommer selv med en HHX-baggrund, og har derfor haft erhvervsret i et lille års tid. Vil det gøre det meget nemmere at forstå de formueretlige fag? Eller vil jeg skulle knokle ligeså meget med det som alle de andre studerende?

2. Hvordan arbejder man typisk med tingene på studiet? Er læsegrupper normalt på studiet eller arbejder man typisk alene med stoffet?

3. Hvornår er det en god idé at kigge efter et relevant studiejob? Og er disse svære at få, hvis man nu ikke får gode karakterer (f.eks. et gennemsnit på ca. 5). I gymnasiet ligger jeg i den pæne ende rent karaktermæssigt. Kan jeg ud fra dette have en forventning om, hvordan jeg vil klare mig på jurastudiet?

Endvidere må i gerne lige skrive, hvis i ligesom mig har planer om at starte på jura på AU efter sommerferien :)

Hilsen Christian


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. maj 2015 af Hebi

Hej Christian

Jeg læser ikke selv jura på Århus Universitet, men på Københavns Universitet, hvorfor mine svar kun baserer sig på jurastudiet generelt, og på det begrænsede kendskab jeg har til jura på Århus Universitet.

1) Jeg kom selv fra en HHX med erhvervsret, og det jeg kan sige er: ja, det gør en forskel. Hvis du ligesom mig, var super stærk i erhvervsret, vil det give dig en fordel på første semester i formueret. Der er tale om en meget lille fordel though, og det er kun en fordel i starten. For så vidt angår alle øvrige fag, f.eks. forvaltningsret, statsret, osv., er der ikke den store fordel at hente i erhvervsret.

2) Så vidt jeg er bekendt med, er Århus Universitets jurastudium, utroligt meget selvstudium og fordrer derfor stor selvstændighed. 

3) Du bør ikke overveje et studiejob, før som minimum efter 1 år. Du vil få svært ved at finde noget, som er tilstrækkeligt studierelevant, før på 3. år. Det optimale tidspunkt at få et relevant studiejob er på 3. år, evt. på 2. år. på 2. år kan du måske finde noget ''semi-relevant''. på 1. år, ville jeg, hvis muligt, slet ikke anbefale dig at arbejde. 

3.1) Karakterer er ekstremt vigtige i konkurrencen om det første studiejob. Når du først har en god del erfaring. betyder karakterer mindre og mindre. Men du skal være forberedt på, at arbejdsgiverne kigger en del på karakterene indenfor alle dele af den juridiske branche, specielt de store advokatselskaber. 

3.2) Du kan ikke forvente at dit gymnasiesnit er afgørende for, om du klarer dig godt på jura. Selvfølgelig er der en vis sammenhæng mellem hvor godt man klarer sig på gymnasiet og på jura, men det er begrænset. Jeg har mødt personer hvis gennemsnit fra gymnasiet kun lige akkurat var godt nok til, at de kunne komme ind på jura på KU via kvote 1, som havde et snit på jura på over 7, mens jeg har mødt superstudenter med et snit på over 12, der havde et snit på jura på under 4. Højt snit fra gym, er der derfor ingen garanti. 


Svar #2
17. maj 2015 af Chrilyngstian

Hej Hebi. Tak for svaret.

Jeg har lige nogle uddybende spørgsmål omhandlende studieteknik på jura. Ud fra hvad jeg har hørt, så er det generelt sådan på jurastudiet, at de studerende generelt ikke scorer de højeste karakterer (ihvertfald på bachelorniveau). Hvilket råd kan du give mht. at få det meste ud af de bøger, som man læser på jurastudiet? Studiet er jo kendt for at være meget læsetungt og det kan være meget svært at nå det hele. Derudover, hvordan tilegner man sig den juridiske tankegang/metode hurtigst muligt? Vi har lært lidt om juridisk metode i erhvervsret, men jeg tænker, at det ikke kan være helt det samme som på jurastudiet.

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. maj 2015 af Hebi

Ad - Få mest ud af bøgerne man læser på jura:

Udpeg det vigtigste og sværeste og fokuser på det. Man har en tendens til, at fokusere lige meget på alting, hvilket er en kæmpe fejltagelse. Hvis du læser tidligere eksamensopgaver, vil du se, at det er de samme ting der går igen og igen. Ud fra disse opgaver, vil du vide hvad du skal fokusere på i bøgerne, ''and what not''. 

Ad - Tilegnelse af den juridiske tankegang/metode hurtigst muligt:

Lidt samme råd, som i det ovennævnte. Den juridiske metode, du bruger i langt de fleste tilfælde, er den retsdogmatiske metode, altså ''klassisk juridisk metode'' der involverer en subsumption, hvor jus anvendes på faktum for at udlede gældende ret. Tilegnelsen sker ved, at skrive opgaver. Hvis du vil speede processen yderligere op, kan du få nogle af de ældre medstuderende til, at vise dig deres svar på eksamensopgaver/cases, således at du får en god ide om, hvornår man løser dem. Sørg dog for at opgaverne du tager udgangspunkt i, har fået en fornuftig karakter til eksamen/casebedømmelsen :-).

 


Skriv et svar til: Jura på AU efter sommerferien

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.