Religion

Sekularisering

16. maj 2015 af Nicole87 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej derude

Jeg sidder og laver KS eksamensopgave. Jeg skal forklare hvad sekularisering er, jeg har skrevet at det er adskilles mellem stat og kirke, men vil gerne have lidt mere kød på. Nogen der kan hjælpe? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. maj 2015 af mathon

Den rationalistiske livsbetragtning betød en gennemgribende ændring i menneskets opfattelse af sig selv og sin tilværelse, og den gav sig igen udslag i sociale og politiske forandringer. Man kan give et samlet udtryk for denne ændring, at livet blev humaniseret, dvs livet skulle indrettes sådan, at mennesket selv var formålet for alle indretninger. Livet havde intet højere formål end at fremme det enkelte menneskes livslykke så meget som muligt. Det kunne formuleres på mange måder.

De  rationalistiske bestræbelser førte til meget betydningsfulde ændringer. Lovgivningen blev humaniseret, ganske særligt strafferetten. Straf skulle ikke være en slags hævn eller en grum gengældelse, men en opdragelse, der kunne bringe forbryderen på bedre tanker og gøre vedkommende til en bedre borger; straffene skulle ikke være barbariske, men pædagogiske. Også inden for opdragelsen er den rationalistiske epoke den store gennembrudstid. Ligesom man havde fået øje for mennesket, fik man øje for barnet. At være barn er ikke at være en lille voksen; det er en alder for sig selv, og den skal ikke kun opfyldes af forbedredelser til den voksne alder. Den har sin egen ret og sine egne love, og barnet skal derfor have lov til at udfolde sig som barn.

Alle disse dybt indgribende ændringer er et af de vigtigste skridt mod livets sekularisering, en tilstand, der i de sidste århundreder er indtrådt i Europa, og som i hele verdenshistorien er noget ganske enestående. Sekularisering betyder verdsliggørelse, og der menes hermed den tilstand, at hele samfundet indrettes efter principper, der ikke er religiøse.


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. maj 2015 af adsafadfdsafdasf

"VI. Sekulariseringen", side 245 i bogen "De Europæiske Ideers Historie". 


Skriv et svar til: Sekularisering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.