Almen studieforberedelse (AT)

Historie Metode - Kildekritik?

18. maj 2015 af Umre (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej SP. 
Ville høre om kildekritik var en metode? Eller om jeg derudover skal vælge at fortælle om den herumanitiske spiral? Har valgt fagende historie og dansk. Men er dog lidt usikker angående metode, så ville lige høre om der er nogen som har nogen gode råd, noter eller andet? 
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2015 af K92H (Slettet)

Du kan godt bruge kildekritik som metode i historie. 


Svar #2
19. maj 2015 af Umre (Slettet)

Okey, har du tilfældigvis erfaring med metoden? Og har nogen råd om nogen ting jeg SKAL sige eller nogen andre råd? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. maj 2015 af K92H (Slettet)

Jeg brugte selv metoden, da jeg skulle til AT eksamen i 2012, men det er ved at være lidt længe siden, så det er ikke i frisk erindring (og jeg ved heller ikke, om der er lavet om på AT eksamen siden jeg blev student)

Men dengang var emnet "katastrofer" og jeg havde i den forbindelse fagene historie og psykologi. Til fremlæggelsen havde jeg valgt at sammenligne nogle breve fra tyske soldater til deres familier og en tale af Joseph Goebbles til det tyske folk (altså set på de to kildetyper, hensigten af brevene/talen samt hvor troværdige kilderne er - Og da talen var stærkt præget af propaganda, gik jeg ud fra, at troværdigheden var større hos den tyske soldat, der skriver til sin kone fremfor en tale, der er skabt til en helt anden hensigt - nemlig en politisk tale) 

Det vigtigste er sådan set, at du har styr på dine metoder - hvilke du har brugt og ikke mindst hvordan de er brugt, og derudover skal du selvfølgelig også styr på dit emne. Så er du ikke helt galt på den :) 

Håber det hjalp bare en lille smule.


Svar #4
19. maj 2015 af Umre (Slettet)

Tak tak!:) Mit overemne er "kommunikation", og jeg har valgt et underemne som er politiske taler. Jeg er bare lidt usikker, om jeg skal indrage den hermeneutiske spiral under historie faget:(

Brugbart svar (0)

Svar #5
19. maj 2015 af K92H (Slettet)

Den metode er jeg desværre ikke helt bekendt med, sorry. Men håber i hvertfald, at du finder en løsning. 

Held og lykke :)


Svar #6
19. maj 2015 af Umre (Slettet)

Øv:( jo, tak. Men tusind tak for hjælpen!:)

Skriv et svar til: Historie Metode - Kildekritik?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.