Generelt

Speciallæge løn?

18. maj 2015 af Keya (Slettet)

Hejsa :)

Jeg kan virkelig ikke finde rundt i dette, så jeg efterspørger lige lidt hjælp :)

Hvad tjener en nyuddannet speciallæge? - Jeg vil gerne tage speciale i onkologi :)

På forhånd tusinde tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

der er flere mulige lønniveauer. De fleste med ny speciallæge anerkendelse, starter nok på et sygehus i en region, se http://www.laeger.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/Laegerdk/Y_L/Overenskomst/YL_ARF/YL_ARF

I runde tal, så bliver det til 53.000 før skat (som afdelingslæge) plus pension på 9.500, dertil kommer diverse tillæg, dels dem som overenskomsten siger, dels de individuelt forhandlede tillæg. Prøv at lege med YLs lønberegner her: http://www.laeger.dk/public/plsql/fayl_loen2015_fast_periode.forside

Mere info: http://www.laeger.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/Laegerdk/Y_L/L%C3%B8n/BEREGN_DIN_LOEN

Overlægers og Praktiserende speciallægers løn er en hel anden historie...

Hilsen Lars


Svar #2
19. maj 2015 af Keya (Slettet)

Åhh, tusinde tak for det der! :D

Det gjorde det en hel del nemmere! :)

Mvh Keya 


Svar #3
19. maj 2015 af Keya (Slettet)

Men så har jeg lige et bonus spørgsmål :)

Hvis min grundløn er på 52.000, uden nogle tillæg, og min pension er 9.500 pr. måned, skal de så trækkes fra grundlønnen? 

Hvor meget kan man regne med at få udbetalt?


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. maj 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

hej,

godt du kunne bruge henvisningerne til noget. Som jeg læser det, så er de 9.500 noget som regionen betaler ind på din pensionsopsparing. Du skal så selv lægge lidt ind også (vel det halve). Med hensyn til hvor meget der bliver tilbage efter skatten er trukket fra, ja så er der så mange forskellige muligheder, at det ikke giver meget mening (for mig) at gætte dine fradrag. Har du stort studielån+ har du langt til arbejde? Har du dobbelthusførelse? Har du købt kæmpevilla for lånte penge osv osv. et gæt: halvdelen, dvs. ca. 26.000 kr. (sikker mere).

Nu vælger du vel ikke bare pga. pengene? Det er først tre år i gymnasiet, derefter mindst 6 på universitet, dertil kommer 1 år med KBU. Derefter starter kampen med at samle kvalifikationer til at få en uddannelsesstilling, det tager måske 3-4 år, en ph.d. kan også blive nødvendig, derfor + 3 år. Når så uddannelsestillingen er i hus, så skal der lige arbejde med det også, 3-6 år. Så er vi vidst ca. 15-20 år ude i fremtiden inden de 52.000 kommer i hus. Almen medicin derimod http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2015-05-18-vagtlaeger-kan-tjene-32000-kr-paa-en-vagt

Hilsen Lars

(sarkasme, overdrivelser og andre virkemidler kan være brugt)


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. maj 2015 af Dulugtergrimt

Almen medicin tager samme tid. Just sayin'.

Brugbart svar (0)

Svar #6
19. maj 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

#5, det er jeg klar over, men den historie jeg linker til viser at det er en dårlig ide at vælge onkologi frem for almen medicin, hvis man vil score kassen, da man, tilsyneladende, i region midtjylland kan få få 32.000 for en dags (nats/døgns) arbejde. Det er naturligvis ikke holdbart i længden.

Derudover var det en kommentar til OPs spørgsmål om hvad man får udbetalt om små 20 år. Det ved vidst ingen, men jeg gætter på at læger (stadig) ikke får svarende til dagpenge eller noget lignende.

Hilsen Lars


Svar #7
19. maj 2015 af Keya (Slettet)

Okay, tusinde tak for det :)

Nej, jeg vælger det ikke kun pga. lønnen :) Jeg vil gerne være onkolog, og arbejde med at hjælpe kræftsyge patienter :) Jeg elsker at hjælpe andre, og er helt frisk på en lang og hård uddannelse :) Jeg elsker også det, at gå helt i dybten med ting, og jeg tror, at lægeuddannelsen er en god mulighed for dette :) Så hvis jeg kan bibeholde mit snit fra folkeskolen, så går jeg nok efter det :)

Jeg havde bare brug for, at have en idé om lønnen, da jeg er sådan en type, som gerne vil vide meget, før jeg kaster mig ud i nye ting. Jeg har en stor interesse i rridning, og rider på højt niveau (også i udlandet), hvilket jo koster det hvide ud af øjnene :P Så det skulle jo gerne kunne betales :)

Mvh Keya :)


Skriv et svar til: Speciallæge løn?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.