Historie

Tron- eller arvefølge i Danmark?

19. maj 2015 af ntrbd (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg skriver min første DHO om barokken/enevælden i Danmark.

Arvereglen blev indført i forbindelse med enevælden og senere afskaffet til fordel for tronfølgeloven.

Hvad er forskellen på de to love?


Svar #1
19. maj 2015 af ntrbd (Slettet)

Jeg spørger, fordi det for mig lyder som det samme.


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. maj 2015 af Moderatoren

Har du slået de 2 ting op? 


Svar #3
19. maj 2015 af ntrbd (Slettet)

Ja.

Hvis jeg skulle komme med et kvalificeret bud, ville det være, at arvereglen tilgodeså de mandlige familiemedlemmer og først gik videre til døtrene, når disse var "opbrugt", i forhold til tronfølgeloven, der tildeler magten til den førstfødte uafhængigt af køn.

Men jeg er ikke sikker i min sag. Derfor henvender jeg mig til jer.


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. maj 2015 af Soeffi

Før enevælden var Danmark ikke et arvekongedømme, men et valgkongedømme, dvs. kongens ældste søn skulle godkendes af rigsrådet, der bestod af adelige, og han skulle underskrive en håndfæstning, der begrænsede hans magt over for adelen. I praksis underskrev kongens ældste søn altid håndfæstningen og blev valgt til konge.

Det at Danmark blev et arvekongedømme betød at kongen slap for at underskrive en håndfæstning. Et logisk skridt var så at indføre enevælde, der betød at kongen bestemte alene, eller selv sammensatte rigsrådet.

I dag er Danmark et indskrænket monarki, det modsatte af et uindskrænket monarki eller enevælde. Tronfølgeren overtager automatisk tronen, men skal skrive under på grundloven, der begrænser hans eller hendes magt. Bemærk i øvrigt at Dronning Magrethe blev tronfølger i forbindelse med en folkeafstemning om en ny grundlov i 1953, dvs. en tronfølger kan stadig vælges.


Skriv et svar til: Tron- eller arvefølge i Danmark?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.