Generelt

Sabbatår

20. maj 2015 af Nikolaus
Jeg er lidt tidligt på den, da jeg endnu ikke har afsluttet gymnasiet endnu. Jeg vil altså gerne læse jura, men vil også meget gerne have en sabbatår mellem gymnasiet og universitetet.

Spørgsmålet lyder: hvordan kan jeg sikre mig en plads til efter mit sabbatår? Det ville jo være skidt, hvis mit snit lige pludselig var blevet for lavt.

Har hørt om standby-pladser, men der er man vel ikke sikret et års pause, hvis der nu skulle en plads samme år.

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. maj 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

du bliver aldrig for gammel til at søge ind på en videregående uddannelse, du kan søge (og komme) ind når du bliver 65 eller endnu ældre.

Du har i de første to år efter afslutningen af din studentereksamen (uanset type) mulighed for at gange dit med 1,08. Så hvis du venter for længe mister du muligheden for at kunne gøre dette.

Stand-by pladser er pladser som tildeles dem som næsten havde højt nok gennemsnit. De får så mulighed for at starte med kort varsel fordi at nogle af dem med højere snit alligevel ikke ville begynde. Derudover, når man har fået tildelt en standby-plads er man garanteret optagelse året efter (på samme uddannelse, samme sted) hvis man husker at søge ind.

Du skal/bør/kan ikke gøre noget nu, men holde det år fri som du ønsker. Husk at søge ind til næste år indenfor tidsfristen. Hvis du bruger året på at blive klogere kan du overveje at søge ind i kvote 2=tidliger ansøgningsfrist.

Så der er tid nok, også til dig.

Hilsen Lars


Skriv et svar til: Sabbatår

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.