Engelsk

Hjælp til sætning

20. maj 2015 af lhp17 - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg er i tvivl om denne sætning:

I saw many homeless on my trip to Los Angeles.

Der skal kun rettes én fejl i følge opgaven, men jeg synes, at der er to fejl, så hvilken en er rigtig?

1. I saw many homeless during my trip to Los Angeles.

2. I saw many homless people on my trip to Los Angeles

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. maj 2015 af Stygotius

Nr. 2 er helt rigtigt.


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. maj 2015 af Stygotius

-hvis du skriver "homeless ".


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. maj 2015 af Yofo (Slettet)

Hvis du gerne vil have en forklaring på hvorfor nr. 2 er korrekt: Grunden til at der skal stå "people" efter adjektivet "homeless" er fordi, at man på dansk godt kan anvende et adjektiv som substantiv, men på engelsk kræver det altså at der er et støtteord efter adjektivet, altså noget som adjektivitet kan lægge sig til :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. maj 2015 af Stygotius

Det gælderi ental.

For personer bruges det i flertel om en gruppe der lige er blevet nævnt  (bortst fra nogle meget få der kan bruges alment, -dead, young, rich, poor etc.).

"The young" betyder altså ikke "den unge", men "de unge"

Nogle enkelte kan dog bruges i ental som f.eks. "the accused" = den anklagede"  -  "the deceased" = den afdøde  -  "the departed"  =  den afdøde  -  "the condemned"  =  den dømte  -  "he beloved"  =  den elskede.

Shakespeare kunne bruge det om personer i ental, men det er gået af brug.

Om ting kan et adjektiv bruges i  ental om det almene, -f.eks. "the impossible" = det umulige (don't expect me to do the impossible)   


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. maj 2015 af Yofo (Slettet)

#4 - Rigtigt. Men nu går jeg ud fra, at der er tale om en opgave i et eksamenssæt, og der ville det ikke være et krav at forklare alt dette :) Men jeg er fuldstændig enig i din forklaring.


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. maj 2015 af Stygotius

Neej, det er sikkert ikke  et krav at vide alt dette, men hovedtrækkene skal man nok kunne.

Man skal i hvert fald vide at et engelsk adjektiv normalt ikke kan bruges substantivisk i ental, men må have et "støtteord", som regel "one" eller "thing" eller "person". Der er dog undtagelser som  f.eks. efter "own"., Her bruges ikke "one" (He spent so much time in the common bathroom.) common. I had to use my own.)


Skriv et svar til: Hjælp til sætning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.