Dansk

Hjælp til DHO - "Klokken" af H.C.A

21. maj 2015 af dlort (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej 
Jeg sidder og er ved og skrive DHO og er kommet til en lille forhindring. Jeg har været ved at analysere kunsteventyret "Klokken" af H.C. Andersen, men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan eventyret passer ind i den romantiske tankegang.. Er der nogle som kan hjælpe? 
Det eneste jeg er kommet frem til indtil videre er, at den passer godt ind i den universalromantiske tangegang om, at naturen er guddommelig. 

tak :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. maj 2015 af OnceUponATime

typiske træk inden for romantismen, som findes i teksten er:

- Monisme – mennesket og naturen bliver til et. Dette sker sidst i eventyret, når kongesønnen og den fattige finder klokken.

- Den typiske romantiske harmoni. At kongesønnen og den fattige, formår på trods sociale forskelle at finde sammen.
- Konfirmander. De går fra barn til voksen. Fra det uspoleret til de fornuftige.

-Besjæling af naturen. Panteisme – man kommer, tætter på gud. Skoven bliver sammenlignet med en kirke.  Skoven og havets sang.


Svar #2
21. maj 2015 af dlort (Slettet)

Tusind tak for svar, det var virkelig brugbart!
Ved tredje pind nævner du, konfirmander der går fra at være barn til voksen. - hvordan mener du her, at det passer ind i den romantiske tankegang?

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. maj 2015 af OnceUponATime

At mennesket udvikler sig fra at være uspoleret til fornuftig, og konfirmander går jo fra at være barn til voksen.. Ved det ikke.. Det er de noter jeg fandt om teksten vi læste engang her i 3.g, hehe :D Så kan ikke huske detaljerne :P


Svar #4
21. maj 2015 af dlort (Slettet)

Haha okay, men tusind tak :-)

Skriv et svar til: Hjælp til DHO - "Klokken" af H.C.A

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.