Dansk Historieopgave

Samfundskritisk digt om Danmark

21. maj 2015 af sbr8 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej. Jeg er i gang med at skrive en perspektivering til to digte skrevet i romantikken, med fokus på fædrelandsfølelse og danskhed. Jeg tænkte derfor, at jeg ville lave en perspektivering til et digt skrevet i nyere tid om Danmark.

Er der nogen der har et bud på et digt om Danmark?
- det bør helst være skrevet samfundskritisk. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. februar 2016 af navneterperry (Slettet)

Jeg tror det er den samme opgave, hvis du har skullet analysere "Danmark, mit fædreland" og "Danmark for folket". Jeg lavede en perspektivering til digtet "Danskeden" fra Henrik Nordbrandts digtsamling Vi danskere . 


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. februar 2016 af navneterperry (Slettet)

Jeg skrev dette i min aflevering: 

Fællesskabet, sammenholdet og solidariteten bliver derved såkaldte, danske værdier, der stadig ulmer i danskens underbevidsthed. Men findes denne fællesskabsfølelse stadig i vore årtier? Henrik Nordbrandt skriver i 2010 den nationalkritiske novellesamling Vi danskere, der viger bort fra de smukke landskaber som H.C. Andersen portrætterer og Oskar Hansens solidaritetsfølelse. I digtet ”Danskheden” skinner en tydelig ironi og sarkasme igennem. Ironien og sarkasmen i digtet siger ikke noget om danskheden, men tager derimod en ironisk distance til, at det ikke er muligt at indkredse danskheden. Dette sker gennem, at Nordbrandt prøver at danne logiske slutninger ud fra postulater: ”Det er så typisk dansk ved danskheden / at den er så sjov. / For ikke at tale om den danske alvor. / Den er så alvorlig /på den typisk danske måde” (Nordbrandt, l. 3-7). Det ironiske at han prøver at definere danskheden ud fra postulater, som det ligeledes gælder alle andre definitioner af danskheden; de er blot postulater. Digtet er skrevet i en tid, hvor der var mange uroligheder vedrørende udlændingepolitik. Herved stiller Nordbrandt spørgsmålstegn ved, hvad danskheden er for en størrelse, om den kan rumme den mangfoldighed verden bevæger sig hen imod – og om den overhovedet kan defineres. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
20. februar 2016 af navneterperry (Slettet)

Og her er et link til en online version af Nordbrandts digtsamling: http://samples.pubhub.dk/9788793098060.pdf


Skriv et svar til: Samfundskritisk digt om Danmark

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.